România a depăşit Italia şi Ungaria la producţia de maşini

România a depăşit Italia şi Ungaria la producţia de maşini

România a fost al şaselea cel mai mare producător de automobile din Uniunea Europeană, în prima jumătate de an, chiar dacă producţia a scăzut. Ţara noastră generează aproape 4% din vehiculele asamblate în UE, relevă datele analizate de Profit.ro.

Uniunea Europeană a produs în primele şase luni ale acestui an 5,9 milioane de autoturisme, în uzinele aflate în aproximativ jumătate din statele membre, potrivit raportului semestrial al ACEA.

Producţia a scăzut sistematic, în ultimii doi ani, cu -2,8% faţă de 2024 şi cu 8,3% faţă de 2023, ca urmare a transformărilor radicale pe care le-a impus legislaţia europeană şi din cauza schimbărilor importante din preferinţele cumpărătorilor de autovehicule.

Cu toate acestea, dintre ţările cele mai mari producătoare de autovehicule, o bună parte au înregistrat creşteri în ultimul an, semn că industria ar putea să-şi revină anul viitor.

Ţara cu producţia cea mai mare din Europa rămâne Germania, care a scos de pe liniile de fabricaţie în prima jumătate de an 2,1 milioane de vehicule, reprezentând o creştere de 4,4 procente faţă de anul anterior, când ţara se confruntase cu o scădere.

Practic, volumul produs anul acesta nu a ajuns la nivelul din 2023, chiar dacă a crescut. Cota de piaţă a Germaniei depăşeşte o treime din producţia europeană de autoturisme, graţie zecilor de uzine pe care le au cei trei mari producători, VW Group, BMW Group şi Mercedes Benz, alături de Opel, care încă mai produce vehicule în ţara de origine, deşi a fost cumpărată de Stellantis.

Pe locul al doilea s-a aflat şi anul acesta Spania, deşi volumul de vehicule asamblate a scăzut cu nu mai puţin de 12 procente faţă de anul anterior, la 934.414 unităţi. Este prima dată după foarte mult timp când producţia din Spania scade sub pragul de un milion de vehicule, cota de piaţă a spaniolilor reducându-se la 15,6%.

Urmează Cehia şi Slovacia, două ţări care erau cândva o singură naţiune şi care au reuşit să atragă un număr foarte mare de companii auto, în cei aproximativ 30 de ani de economie de piaţă.

Practic, cele două au produs împreună mai mult decât Spania, respectiv 1,3 milioane de vehicule, dintre care 732.633 au fost produse de Cehia şi diferenţa de 569.847 de vehicule au fost produse de Slovacia.

Evoluţia a fost însă diferită pentru cele două ţări, în funcţie de mărcile pe care le au pe teritoriul lor. Cehia a scăzut cu 5,3%, în timp ce Slovacia, care a atras în ultimii ani noi investiţii, a crescut cu 8,5%.

În fine, Top 5 al ţărilor producătoare de autovehicule uşoare se închide cu Franţa, care se confruntă şi ea cu variaţii ale producţiei. Dacă în 2023 depăşea cu mult pragul de 500.000 de vehicule, în 2024 scădea la aproaep 450.000 iar anul acesta în primele şase luni companiile auto au produs 497.576 de vehicule, după o creştere de 11,2%.

Producţia de autoturisme din România, în scădere

România se află imediat după cele cinci ţări care domină producţia europeană de vehicule. Ţara noastră a fabricat în prima jumătate a acestui an 235.561 autoturisme, în cele două uzine, Dacia şi Ford Otosan.

Volumul este în scădere cu -6,5% faţă de anul anterior, adică cu peste 17.000 de autoturisme, din două motive principale: scăderea cererii pentru unele dintre modelele produse în cele două fabrici şi anularea Programului Rabla din România, care ar fi generat o producţie mai mare cu cel puţin 10.000 de unităţi.

Scăderea este însă şi mai mare, -12,4%, dacă ne raportăm la volumul de autoturisme produs în 2023, 268.965 unităţi, în primele şase luni.

În total, cu tot cu vehiculele comerciale, ţara noastră a produs 284.216 vehicule, cu -2,8% mai puţine decât în 2024, dintre care 157.206 de vehicule fiind produse la Mioveni, în scădere cu 7,5% faţă de semestrul 1 din 2024, iar 127.010 vehicule, în creştere cu 3,7%, fiind produse de Ford Otosan la Craiova.

Modelele produse în prezent în România sunt Dacia Duster, Dacia Bigster, în volume foarte mari, precum şi Sandero şi Logan, pentru piaţa locală.

România a înregistrat în 2024 un record al producţiei în cele două uzine, generat în special de introducerea de noi modele în fabricaţie la Craiova, simultan cu creşterea capacităţii uzinei, în timp ce la Dacia s-a înregistrat o revenire a cererii şi creşterea producţiei.

Două dintre ţările cu mult mai multe uzine auto pe teritoriul lor, Italia şi Ungaria, au fost afectate de situaţia nefavorabilă a mărcilor care deţin aceste uzine, înregistrând scăderi sistematice în ultimii ani. Ungaria a produs 218.823 de autoturisme, cu -7,2% mai puţine decât anul anterior (-15,2% faţă de 2023), iar Italia a produs numai 136.229 autoturisme, o scădere dramatică atât faţă de anul trecut (-33,4%), cât şi faţă de 2023 (-54,5%).

Pe următoarele locuri în clasament se mai află Suedia, cu 135.348 autoturisme produse (-10,5%), care reuşise în urmă cu un an să crească, dar s-a confruntat din nou cu un declin, şi Belgia, cu numai 99.521 vehicule produse, adică -16,5% faţă de anul precedent şi peste 35% scădere faţă de 2023.

Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt