Compania de stat Transgaz vrea să îşi extindă activitatea în domeniul transportului de hidrogen. De aceea, va fi înfiinţată o societate cu răspundere limitată având ca obiect de activitate transportul hidrogenului, cu asociat unic Transgaz, acţionarii companiei fiind chemaţi pe 5 iunie să-şi exprime votul în această privinţă. Transgaz este transportatorul naţional de gaze naturale, scrie Hotnews.ro.
Ion Sterian, directorul general al Transgaz, va fi mandatat să deruleze toate formalităţile legale necesare înfiinţării firmei şi să semneze toate documentele aferente formalităţilor respective, inclusiv statutul societăţii ce urmează a fi înfiinţată.
Proiect pilot pentru utilizarea amestecului de gaze cu hidrogen
Pe lista de proiecte ale Transgaz se află unul pilot pentru măsurarea şi utilizarea amestecului de gaze naturale cu hidrogen, potrivit raportului companiei pe 2023. Proiectul vizează proiectarea, execuţia şi montarea instalaţiei aferente proiectului pilot privind pentru utilizarea amestecului de gaze naturale cu hidrogen. Se mai referă şi la studierea influenţelor asupra materialelor, sistemelor de măsurare şi echipamentelor de ardere.
În urmă cu un an, Transgaz a încheiat un memorandum de înţelegere cu E.ON care prevede colaborarea pentru integrarea hidrogenului în reţelele de gaze din România.
Cum poate fi transportat hidrogenul
Potrivit unui proiect de Strategie Naţională a Hidrogenului, utilizarea hidrogenului produs din energie din surse regenerabile variabile (solară sau eoliană) la scară industrială va crea nevoia dezvoltării unei capacităţi substanţiale de stocare de hidrogen. Acest lucru, deşi implică costuri investiţionale considerabile, are avantajul de a oferi o modalitate eficientă de stocare a energiei regenerabile şi evitarea congestionării reţelei de transport de energie electrică, care reprezintă la nivelul actual unul dintre factorii ce încetinesc rata de dezvoltare a capacităţii de producţie de energie din surse regenerabile în România.
Hidrogenul poate fi transportat şi stocat ca atare, în formă gazoasă sau lichidă, sau sub formă de Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC), care este un compus chimic ce poate fi hidrogenat şi dehidrogenat.
În vederea transportării hidrogenului prin reţeaua de distribuţie şi/sau transport a/al gazelor naturale, conductele de transport trebuie să reziste la permeabilitatea hidrogenului, exemplul conductelor din polietilenă.
Reţeaua de transport gaze naturale va permite injectarea unui volum de până la 2% de hidrogen, aşa cum a fost stabilit prin Directiva gazului 2009/73/EC şi Regulamentul Gazului (EC) No 715/2009, cunoscute şi ca Pachetul pentru decarbonizarea pieţelor gazelor, promovarea hidrogenului şi reducerea emisiilor de metan.
În contextul modernizării reţelei de distribuţie a gazului natural, utilizarea unui amestec volumetric de 2% hidrogen regenerabil cu gaz natural pentru a acoperi consumul total de gaze naturale al României ar necesita un volum de 18,2 mii tone de hidrogen regenerabil, în timp ce un amestec volumetric de 10% hidrogen regenerabil ar necesita 90,8 mii tone de hidrogen regenerabil.
Hidrogenul va putea fi transportat inclusiv prin conducte submarine
Alături de Bulgaria şi Grecia, România este parte a coridorului prioritar HI East pentru hidrogen şi electroliză. Poziţia apropiată geografic de nordul Africii şi de Orientul Mijlociu facilitează viitoarele importuri de hidrogen regenerabil pe cale maritimă, sau chiar prin conducte submarine de transport. Cererea de hidrogen estimată pentru acest coridor este de 53 TWh pe an până în 2030, 179 TWh anual până în 2040 şi 260 TWh anual până în 2050. Producţia estimată este de 22.1 TWh anual până în 2030, 151 TWh anual până în 2040 şi 183 TWh anual până în 20501.
Conform ANRE, în reţelele/sistemele de distribuţie a gazelor naturale din România, ponderea conductelor din polietilenă reprezintă 66,25% din totalul lungimii conductelor sistemelor de distribuţie a gazelor naturale1. Cu toate acestea, elementele de îmbinare, staţiile de comprimare şi alte elemente de reţea vor trebui adaptate pentru a permite transportul hidrogenului.
În ceea ce priveşte transportul hidrogenului pe cale rutieră, camioanele sunt adecvate pentru hidrogenul comprimat, pe distanţe scurte, pe raze de cca. 200 km, distanţă după care acest mijloc de transport devine ineficient din prisma costurilor, dar şi a amprentei de carbon a transportului.
Transportul hidrogenului pe cale feroviară este considerat eficient pentru transportul hidrogenului, pe distanţe între 100-800 km, luând în considerare existenţa unei reţele feroviare şi a infrastructurii de încărcare-descărcare aferente. Forma de transport este sub formă de LOHC sau amoniac, din cauza densităţii volumetrice scăzute pe unitatea de energie a hidrogenului gazos.