În 2024, datele statistice estimate arată că România va depăşi pragul de 100 de miliarde de euro în exporturi, Faţă de anul anterior, acest nivel înseamnă o creştere de 7,5%, un rezultat excelent în contextul economic şi geopolitic actual.
Conform datelor unei analize realizate de Moneycorp, România se poziţionează astfel ca un jucător important şi competitiv pe piaţa internaţională.
În primele cinci luni ale anului 2024, exporturile româneşti au atins 38,5 mld. euro, cu perspective de a ajunge la 50 mld. euro până la finalul primului semestru. În 2023, România a înregistrat exporturi de 93 mld. euro, iar estimările pentru 2024 indică depăşirea pragului de 100 mld. euro.
Majoritatea exporturilor româneşti se îndreaptă către ţările Uniunii Europene, în special Germania, Italia, Polonia, Slovacia, Republica Cehă şi Ungaria, reprezentând 72,7% din totalul exporturilor. Produsele principale exportate sunt maşinile şi echipamentele de transport (47,1%) şi alte produse manufacturate (29,6%), evidenţiind competitivitatea produselor româneşti pe piaţa internaţională.
România, hub regional de afaceri
Potrivit experţilor de la Moneycorp, România are potenţialul de a deveni un hub regional în domeniul logistic, al producţiei şi al serviciilor transfrontaliere. Investiţiile preconizate pentru următorii ani, care depăşesc 10 mld. euro, sunt menite să consolideze această poziţie.
România se află pe locul doi în UE în privinţa investiţiilor productive, care au ajuns la 87,3 mld. euro în 2023, reprezentând 26,9% din PIB.
Pentru acest an sunt prevăzute investiţii publice şi mai mari decât anul trecut, respectiv 120 mld. lei.
Programele de sprijinire a afacerilor şi investiţiile masive în infrastructură au sporit încrederea investitorilor, iar indicele încrederii managerilor este la cel mai înalt nivel din ultimii patru ani.