Corporaţii europene au canalizat indirect fonduri de circa 14,3 milioane de dolari către campaniile principalelor două partide americane înaintea alegerilor prezidenţiale şi legislative care au loc pe 5 noiembrie în SUA, potrivit postului Euronews, citat miercuri de agenţia Agerpres.
Din aceste fonduri, canalizate prin intermediul unor grupuri de lobby precum PAC (Political Action Comittee), circa 56% au fost destinate republicanilor şi circa 44% democraţilor.
Aceste cheltuieli au mers mai degrabă către candidaţii pentru Congres decât pentru cei prezidenţiali, semnalează Euronews, care a obţinut datele de la organizaţia Open Secrets, ce urmăreşte sursele fondurilor cu care sunt finanţate campaniile politice în SUA.
Deşi legislaţia americană interzice companiilor străine să contribuie direct în campaniile electorale, această restricţie poate fi ocolită cu uşurinţă prin implicarea filialelor americane ale acestor companii în crearea unor comitete de acţiune politică.
Euronews publică şi o listă cu 20 de corporaţii europene cu contribuţiile cele mai consistente, primele două fiind UBS Americas (UBS AG), filiala băncii elveţiene de investiţii UBS, cu 1,4 milioane de dolari, şi T-Mobile USA, filiala companiei germane Deutsche Telekom, cu 888.500 de dolari.
Analiza Euronews arată în total 143 de companii din 13 ţări europene, dintre care 10 membre ale UE, care au investit în campania electorală americană prin intermediul PAC.
Directoare pentru investiţii şi strategie a Open Secrets, Sarah Bryner, precizează că aceste comitete de acţiune politică sunt un instrument esenţial de lobby, dar nu îndeajuns de puternic pentru a influenţa rezultatele alegerilor, iar obiectivele urmărite de companiile care finanţează astfel indirect politiceni americani sunt mai mult de natură economică decât politică.