Profit.ro: Guvernul pregăteşte zonele cu restricţii sau taxe pentru maşini, în Bucureşti şi alte 12 mari oraşe

Profit.ro: Guvernul pregăteşte zonele cu restricţii sau taxe pentru maşini, în Bucureşti şi alte 12 mari oraşe

Guvernul pregăteşte cadrul în care va stabili în mari oraşe "zone cu nivel scăzut de emisie", prin restricţii şi/sau taxare pentru accesul autovehiculelor, în baza unui proiect de lege adoptat în urmă cu un an, anunţă Profit.ro.

În primăvara anului trecut, Profit.ro a anunţat că a fost decis că, în vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier şi a îmbunătăţirii calităţii aerului şi sănătăţii populaţiei, în termen de cel mult 2 ani, Bucureştiul şi alte 12 mari aglomerări urbane din ţară, precum Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Iaşi, Ploieşti şi Timişoara, vor stabili zone cu nivel scăzut de emisie, în cadrul căreia vor institui restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor. Totodată, până în 2040, jumătate din vehiculele folosite la transportul public în muncipiile reşedinţă de judeţ vor trebui să aibă emisii zero, iar, până la 1 noiembrie 2026, municipiile menţionate trebuie să amenajeze benzi dedicate transportului în comun.

Astfel, în vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier şi a îmbunătăţirii calităţii aerului şi sănătăţii populaţiei vor fi stabilite zone cu nivel scăzut de emisie (ZNSE).

”Prin ZNSE se înțelege zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătățirii calității aerului”, prevede proiectul adoptat.

Stabilirea şi aprobarea zonelor cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) se vor realiza pentru aglomerările prevăzute în anexa nr.2 din Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător în termen de maximum 2 ani. Conform anexei menţionate, aceste aglomerări sunt municipiile: Bacău, Baia Mare, Braşov, Brăila, Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Galaţi, Iaşi, Piteşti, Ploieşti, Timişoara.

Pentru orice alte zone şi aglomerări, aşa cum sunt acestea definite în Legea nr.104/2011, zonele cu nivel scăzut de emisie vor fi delimitate în termen de maximum 2 ani de la încadrarea în regimul I de gestionare a calităţii aerului înconjurător.

Totodată, pentru orice alte unităţi administrativ teritoriale, autorităţile administraţiei publice locale pot să stabilească astfel de zone. 

Zonele cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) vor fi marcate cu indicatoare de către autorităţile administraţiei publice locale, care pot să stabilească regulile şi tarifele de acces ale vehiculelor în interiorul acestora.

ZNSE pot fi de două tipuri:

a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE;

b) ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea adminstraţiei publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, de exemplu bariere de acces, dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone prin intermediul poliţiei locale.

În interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:

a)  respectă standardele de emisii ale zonei;

b)  achită tariful aferent zonei, dacă este cazul;

c)  sunt exceptate sau beneficiază de reducere de până la 100% de la plata taxei.

Restricţiile şi tarifele nu se aplică vehiculelor aparţinând sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, precum şi vehiculelor aferente serviciilor publice de intervenţie, respectiv vehiculelor care asigură serviciu public de transport de persoane.

În privinţa vehiculelor care asigură serviciu public de transport de persoane, proiectul stabiuleşte că municipiile reşedinţă de judeţ trebuie să asigure o cotă de vehicule cu emisii 0 din stocul total aflat în proprietatea acestora şi/sau utilizat la transportul public de persoane, în următoarele procente şi termene:

a) până la data de 31 decembrie 2025 cel puţin 5%; 

b) până la data de 31 decembrie 2028 cel puţin 10%; 

c) până la data de 31 decembrie 2031 cel puţin 20%; 

d) până la data de 31 decembrie 2034 cel puţin 30%; 

e) până la data de 31 decembrie 2037 cel puţin 40%; 

f) până la data de 31 decembrie 2040 cel puţin 50%.

Totodată, municipiile reședință de județ au obligația să instituie, până la data de 1 noiembrie 2026benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.

Tot începând cu 1 noiembrie 2026, existenţa unui Plan de mobilitate urbană durabilă (PMUD) va obligatorie pentru toate municipiile, iar deţinerea unui astfel de plan va fi condiție prealabilă pentru investițiile aferente mobilității urbane finanțate din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri europene.

Acum, Guvernul pregăteşte cadrul în care va introduce aceste reguli

 

Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt