România, hub logistic regional: direcţie cheie asumată de Guvernul Ciolacu pentru dezvoltarea României

România, hub logistic regional: direcţie cheie asumată de Guvernul Ciolacu pentru dezvoltarea României

De la preluarea Guvernării, PSD şi-a asumat să transforme infrastructura într-un motor al dezvoltării economice. Ambiţia social-democraţilor este aceea de a transforma România într-un hob logistic regional, profitând de un context geopolitic favorabil legat de conflictele din Ucraina şi de la Marea Roşie, şi schimbarea semnificativă de pe piaţa de logistică şi comerţ international.

(Comunicat de presa)

Acest deziderat a fost subliniat de premierul Marcel Ciolacu atât cu prilejul vizitei în Qatar, desfăşurată la mijlocul lunii trecute, cât şi ieri, la Constanţa, acolo unde a fost prezent la evenimentul organizat de DP World, una dintre cele mai mari companii logistice din lume şi jucător cheie pe piaţa globală a operatorilor portuari.

” Portul Constanţa a devenit cel mai important hub de distribuţie la Marea Neagră pentru Europa Centrală şi de Est şi ne dorim să-l dezvoltăm pentru a juca un rol cheie de platformă logistică şi în perspectiva procesului de redresare şi reconstrucţie a Ucrainei”, a precizat premierul Ciolacu.

Actualul Executiv a reuşit să convingă şi să atragă investitori străini puternici care să infuzeze capital în proiecte de infrastructură mare. Spre exemplu, DP World a a anunţat deschiderea a trei noi locaţii majore în România, în urma unor investiţii de peste 130 milioane euro.

Oraşul Constanţa găzduieşte acum un terminal cargo de 5 hectare pentru mărfuri grele, voluminoase şi complexe şi un nou terminal „roll-on, roll-off” (RO-RO) care va gestiona până la 80.000 de vehicule pe an în perioadele de vârf, cărora li se va adăuga o nouă platformă multi-transport care se va deschide în 2025. „ Astăzi, Constanţa este cel mai important port la Marea Neagră, cel mai bine conectat şi are posibilităţi ca niciun alt port. Cu conexiunile sale, pe mare şi teren, nu este un alt loc mai bun pentru a aduce clienţi”, a declarat Sultan Ahmed bin Sulayem, CEO DP World, oferind ca argument şi faptul că portul Constanţa este văzut drept un punct cheie pentru industria automotive din regiune.

A treia unitate nou lansată a DP World se află la Aiud, în inima industrială a României, care acum găzduieşte un nou hub logistic intermodal de 8 hectare ce leagă transportul rutier cu cel feroviar, în urma unei investiţii de 21 de milioane de euro.

Programul PSD de investiţii în infrastructură creşte rolul regional al României

Dezvoltarea portului Constanţa face parte şi din programul asumat de PSD şi Guvernul Ciolacu de dezvoltare accelerată a infrastructurii, cu multiple proiecte care vor îmbunătăţi conectivitatea ţării cu restul Europei. Executivul a aprobat investiţii de peste 1,5 miliarde de euro, care vizează extinderea Portului Constanţa prin crearea unor dane de mare adâncime, terminale specializate pentru operarea navelor de mare capacitate, dar şi pentru infrastructura feroviară şi rutieră din zonă.

În plus, Ministerul Transporturilor a absorbit 100% din fondurile europene alocate pentru dezvoltarea transportului în România în exerciţiul european precedent. Ministerul a menţionat că acum sunt în derulare lucrări pe 780 de kilometri de drumuri expres şi autostrăzi, în baza fondurilor accesate atât în perioada de programare precedentă, cât şi în cea actuală. De asemenea, sunt în derulare proiecte importante legate de infrastructura feroviară esenţială pentru operaţiunile logistice, precum electrificarea segmentului Oradea – Cluj, sau modernizarea culoarului IV feroviar, acestea urmând să faciliteze transportul de mărfuri de la portul Constanţa către Vestul Europei.

România, a doua forţă regională pe piaţa spaţiilor industriale şi de logistică închiriate

Stocul spaţiilor industriale şi de logistică din România a depăşit 7 milioane mp, şi se va apropia rapid de 8 milioane de mp, dezvoltatorii având deja în construcţie proiecte totalizând 500.000 mp. Mai mult, există premise ca până în 2030 să depăşim Cehia, care are 11,9 milioane mp, şi să devenim, la acest capitol, a doua forţă din Europa Centrală, după Polonia.

Faptul că marii jucători de pe piaţa poloneză, precum LPP Logistics, au decis să aleagă România pentru a-şi dezvolta afacerea, este un semnal clar al faptului că ţările din regiune sunt aproape de nivelul maxim de dezvoltare. Acest lucru este valabil atât din perspectiva potenţialului de creştere al spaţiului logistic, cât şi al necesităţii de a reduce costurile. În acest context, ţara noastră devine o placă turnantă pentru comerţul către o regiune în care trăiesc aproape 60 de milioane de oameni, în care sunt incluse Bulgaria, Ungaria, Croaţia, Macedonia de Nord, Serbia şi Grecia.

Potrivit analiştilor Frames, în următorii cinci ani, ţara noastră are potenţialul de a atrage investiţii de 10 miliarde de euro în dezvoltarea de spaţii logistice şi industriale, atât din fonduri private cât şi din investiţii publice. Datele sunt susţinute de studiul EY România, care a relevat faptul că 56% dintre companiile străine vor să îşi extindă operaţiunile din România, un procent foarte bun având în vedere provocările de securitate de la graniţa de Est.

Ţara noastră, centru logistic ideal pentru reconstrucţia Ucrainei

Un alt argument în favoarea transformării României în cel mai important hub logistic regional îl reprezintă reconstrucţia Ucrainei. Faptul că 70-80% din grâul din Ucraina trece prin portul Constanţa, care a preluat şi operaţiunile derulate anterior în portul Odessa, întăresc această idee.

De asemenea, potrivit analiştilor Frames, mai bine de jumătate dintre companiile care doresc să se implice în operaţiunile post-război din ţara vecină consideră România drept spaţiu ideal pentru centrul zonal al operaţiunilor.


 

Afla mai multe desprehubregionalromania
Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt