Pentru români maşina este un moft, nu o necesitate, spun sociologii. Sunt mulţi oameni care preferă să stea ore în şir în aglomeraţie, deşi au alternative. Unii dintre ei nu vor nici să audă de mijloacele de transport în comun. Din comoditate, nici nu vor să se gândească la alte variante. În Bucureşti locuiesc în jur de două milioane de oameni şi există peste 1.5 milioane de de maşini.
Bucureşti, oraşul în care de luni până vineri se circulă bară la bară. Un drum din zona Progresu şi până în Pipera, adică 12 km, se parcurg în cel puţin o oră cu maşina. Cu mijloacele de transport în comun timpul se reduce aproape la jumătate.
O comoditate plătită destul de scump. Benzină consumată, trafic aglomerat şi timp pierdut dar şi… poluare mai mare. Nici aşa zisa ,,revoluţie a parcărilor" nu i-a făcut pe bucureşteni să renunţe la maşini şi fiecare parchează pe unde poate. Oriunde, fie că e legal sau nu. Important e să fie gratis.
Dacă în România autorităţile i-ar încuraja pe români să aleagă mobilitatea alternativă, adică bicicletele şi trotinetele, poate că oamenii ar renunţa la maşină, spun specialiştii. În plus, taxele de acces pentru anumite zone, aşa cum se întâmplă în alte capitale europene…ar putea duce la decongestionarea traficului.
Şi în Cluj, al doilea mare oraş al ţării, situaţia este aceeaşi. Unul din cinci clujeni face zilnic naveta. Mai exact, 38 de mii de şoferi întră şi ies din oraş zilnic.