Ministerul Finanţelor a pregătit legislaţia pentru introducerea CNP-ului fiscal pentru cumpărături online, un proiect în acest sens fiind publicat pe site-ul instituţiei în dezbatere publică. Acesta va purta denumirea de Număr de Identificare Digitală (NID), scrie Hotnews.
Conform documentului analizat de HotNews.ro, orice persoană fizică care deţine cod numeric personal poate solicita organului fiscal central alocarea unui număr de identificare digitală, atribuit în scop fiscal, care să fie utilizat la interacţiunea persoanei fizice cu sistemele digitale în care se solicită identificarea sa prin înscrierea codului numeric personal.
Nota de fundamentare spune că la solicitarea persoanei fizice, acest număr va fi comunicat fie prin utilizarea serviciului „Spaţiul privat virtual” fie prin utilizarea altor mijloace de comunicare în mediu electronic (de exemplu, o aplicaţie pusă la dispoziţia persoanei fizice pe site-ul ANAF sau pe telefon). Astfel, o persoană fizică poate alege să îşi dovedească identitatea în relaţia cu organul fiscal, utilizând acel număr de identificare digitală în scop fiscal în locul codului numeric personal.
Sistemele digitale, structura numărului de identificare digitală, precum şi procedurile privind solicitarea, atribuirea şi anularea acestuia se vor aproba prin ordin al preşedintelui ANAF.
Proiectul mai prevede faptul că odată cu solicitarea deschiderii unui cont bancar, a unui cont de plăţi sau închirierea unei casete de valori, instituţiile de credit, instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică vor transmite organului fiscal central solicitarea de atribuire a numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală, pentru persoanele fizice nerezidente sau pentru persoanele juridice care nu deţin cod de identificare fiscală.
Pe baza datelor transmise, Ministerul Finanţelor va atribui numărul de identificare fiscală sau, după caz, codul de înregistrare fiscală, va înregistra fiscal persoana respectivă şi va comunica instituţiei de credit, instituţiei de plată sau instituţiei emitente de monedă electronică informaţia referitoare la înregistrarea fiscală în termen de 5 zile de la data solicitării atribuirii numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală.
Totodată se va emite certificatul de înregistrare fiscală, care se păstrează de către organul fiscal până la data ridicării de către contribuabil sau împuternicitul acestuia.
“În cazul în care solicitarea de atribuire a numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală se realizează prin intermediul aplicaţiei online a ANAF, numărul de identificare fiscală sau, după caz, codul de înregistrare fiscală se comunică instituţiei de credit, instituţiei de plată sau instituţiei emitente de monedă electronică prin aplicaţia online spre a fi înregistrat în evidenţele informatice ale acesteia”, se arată în proiect.
De asemenea, conform documentului o persoană nerezidentă care nu deţine cod numeric personal şi este subiect într-un raport juridic fiscal, va trebui să se înregistreze fiscal şi să primească un număr de identificare fiscală unic pe care îl va utiliza pentru îndeplinirea obligaţiilor fiscale.