Un studiu realizat de organizaţia Transport & Environment având ca subiect piaţa de automobile electrice din Europa arată că europenii nu au întors spatele maşinilor cu baterii, dar aşteaptă preţuri mult mai mici decât cele din prezent. În acest timp, preţul mediu al unui vehicul cu baterii în Europa a crescut, paradoxal, în loc să scadă, scrie Profit.ro.
Mai mulţi constructori de automobile electrice, dacă nu chiar toţi, au anunţat reduceri de preţuri pentru actuala gamă de automobile electrice, iar o bună parte dintre aceştia au în pregătire viitoare modele care vor veni deja cu preţuri mult mai mici. Este o tendinţă firească, susţinută de scăderea din ultimele cel puţin 4 – 5 luni a cererii pentru maşini cu propulsie exclusiv electrică.
În acelaşi timp, realitatea din showroom-uri arată exact contrariul: preţul mediu al unui automobil electric a crescut în 2024. Dacă în 2020 preţul mediu (fără taxe) era de aproximativ 40.000 de euro, în acest moment cifrele statistice arată că preţul mediu a ajuns la 45.000 de euro, adică cu 11% mai mult şi tendinţa merge către 50.000 de euro, la finalul acestui an.
Motivul principal nu este scumpirea maşinilor existente, pentru că acestea chiar s-au ieftinit în multe cazuri, ci lansarea într-un volum foarte mare de modele din clasele superioare, SUV-uri şi limuzine, care sunt mai scumpe. Acestea au urcat de la o pondere de 28% până la 64% în 2024, în ofertele constructorilor. Există şi unele mărci, potrivit datelor T&E, care au scumpit chiar şi cu 50% maşinile electrice, dar acestea sunt prin excelenţă mărcile premium, BMW sau Mercedes, care ţin pasul cu cererea clienţilor lor.
Vestea proastă pentru companiile auto este că o creştere a vânzărilor nu va putea fi făcută pe scară largă dacă nu vor reuşi să lanseze maşini tot mai ieftine. Un studiu realizat de Comisia Europeană a evidenţiat că 57% dintre europeni sunt gata să cumpere o maşină electrică, dacă ar avea un preţ comparabil cu maşinile cu motoare termice. Pe de altă parte, un alt sondaj realizat de T&E a evidenţiat că 35% dintre cumpărătorii de maşini noi sunt dispuşi să aleagă o maşină electrică în 2025, dacă vor avea la dipoziţie maşini cu preţuri de 25.000 euro. Realitatea este şi mai dură, potrivit unui alt sondaj comandat de Comisia Europeană, care arată că preţul la care acceptă să cumpere o maşină electrică, indiferent de starea ei, nouă sau rulată, este de 20.000 de euro.
În acest moment, analiştii constată că preţul bateriilor începe să nu mai fie o problemă, având în vedere că el a scăzut în ultimii 4 ani cu 33%, până la 151 de dolari/kWh, cu valori şi mai scăzute pe piaţa din China.
Lansarea de maşini electrice accesibile mai întârzie însă, din cauza startului extrem de întârziat pe care l-au dat constructorii auto modelelor accesibile. Strategia lor s-a bazat foarte mult pe o cerere foarte mare, mai ales în segmentele mari, scumpe, acolo unde cumpărătorii îşi permit o maşină electrice, dar contextul a dat peste cap şi cele mai atente calcule, pentru că viteza de adoptare a propulsiei electrice în segmentele superioare a încetinit mai mult decât aşteptările. Abia în 2023, constructorii auto au realizat că cel mai important segment al cumpărătorilor vrea maşini ieftine, cu autonomii mai mari.
Primele maşini electrice accesibile vor fi gata de lansare doar în circa 3 – 4 ani de la startul proiectelor, adică în 2026 – 2027, astfel că, până atunci, constructorii vor fi nevoiţi să mai ieftinească maşinile existente, până la limita reducerii profiturilor la zero. Acest lucru ar putea fi ales pentru a combate posibilele amenzi ale Comsiei Europene, în cazul depăşirilor emisiilor de CO2, şi nu poate fi făcut decât prin vânzări accelerate de maşini electrice.
Analiştii de la Transport & Environment spun că anul viitor vom ajunge ca 20 – 24% din piaţa auto să fie ocupată de maşini electrice, având deja în pregătire 12 modele noi cu preţuri sub 25.000 de euro.
T&E se aşteaptă că vehiculele electrice vor reprezenta 20-24% din piaţă anul viitor şi vor continua să crească, mulţumită parţial unui val de 12 noi modele electrice cu preţuri sub 25.000 de euro, care urmează să sosească în următorii ani.