După peste patru decenii de emisie, MTV se pregăteşte să încheie unul dintre cele mai importante capitole din istoria televiziunii muzicale moderne. Compania-mamă a brandului iconic, Paramount Global, a confirmat planurile de a închide toate canalele muzicale MTV rămase până la 31 decembrie 2025, marcând sfârşitul unei ere pentru milioane de fani care au crescut urmărind videoclipuri muzicale la televizor, anunţă the49thstreet.com
Închiderea va afecta mai multe canale derivate ale MTV din Europa, printre care MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV şi MTV Live. Potrivit surselor din industrie, decizia face parte dintr-un efort mai amplu de restructurare al Paramount, determinat de reducerea costurilor şi de trecerea continuă a publicului de la televiziunea tradiţională la streamingul digital.
Sfârşitul unei ere
Reţelele afectate, cunoscute de mult timp pentru videoclipurile muzicale non-stop, numărătoarea inversă şi blocurile retro, vor înceta să mai emită la sfârşitul anului 2025 în Regatul Unit şi Irlanda, înainte ca închideri similare să fie implementate în anumite părţi ale Europei continentale şi pe alte pieţe internaţionale.
În timp ce aceste posturi derivate sunt eliminate treptat, canalul principal MTV va rămâne în emisie. Cu toate acestea, de ani de zile, acesta difuzează foarte puţin conţinut muzical, concentrându-se în schimb pe programe de divertisment populare şi reality show-uri, precum Catfish, Geordie Shore şi The Challenge.
Măsura va avea impact şi asupra altor reţele deţinute de Paramount, printre care NickMusic EMEA, Comedy Central Extra şi Paramount Network, care se aşteaptă să urmeze acest exemplu pe diverse pieţe, pe măsură ce compania îşi consolidează portofoliul de televiziune liniară.
De ce MTV face această mişcare
1. Streamingul a preluat controlul
Închiderea subliniază o realitate importantă: publicul nu mai apelează la televiziune pentru a descoperi muzică nouă. Audienţa televiziunilor muzicale tradiţionale a scăzut drastic în ultimul deceniu, deoarece fanii preferă acum platforme precum YouTube, Vevo, Spotify şi TikTok, unde videoclipurile muzicale sunt disponibile la cerere şi adaptate preferinţelor individuale.
Rolul MTV ca formator de opinie în cultura muzicală a fost erodat de mult timp de aceste platforme digitale, care permit acces instantaneu, interactivitate şi acoperire globală. Analiştii din industrie observă că aceeaşi schimbare generaţională care a transformat radioul a perturbat şi televiziunea muzicală liniară.
2. Restructurarea corporativă a Paramount
Închiderile fac parte, de asemenea, din strategia globală de reducere a costurilor a Paramount, în urma fuziunii sale cu Skydance Media la începutul acestui an. Compania îşi realiniază operaţiunile internaţionale, eliminând canalele liniare cu performanţe slabe şi investind mai mult în platforma sa de streaming, Paramount+.
La începutul anului 2025, unitatea de producţie a MTV din Marea Britanie a suferit, potrivit unor surse, reduceri de personal şi reduceri de programe. Canalele axate pe muzică, care acum au doar o fracţiune din audienţa maximă, au fost considerate nesustenabile în cadrul noii strategii a companiei.
3. Schimbarea relevanţei televiziunii muzicale
Când MTV a fost lansat în 1981, a revoluţionat modul în care artiştii interacţionau cu fanii. Sloganul său „I Want My MTV” şi premierele video pionieratice l-au transformat în poarta de acces supremă pentru descoperirea muzicii. Dar încă din anii 2000, MTV a început să se orienteze către programele de tip reality show pentru a-şi menţine audienţa.
În 2011, reţeaua britanică a eliminat majoritatea blocurilor de videoclipuri muzicale de pe canalul său principal, mutându-le pe canale specializate, precum MTV Music şi Club MTV. Acum, chiar şi aceste canale au ajuns la sfârşitul ciclului de viaţă, platformele digitale făcând modelul lor să devină obsolet.
Reacţie: nostalgie şi dezamăgire
Vestea a stârnit o undă de nostalgie în rândul telespectatorilor, al artiştilor şi al foştilor angajaţi MTV, care consideră închiderea canalului „sfârşitul unei ere”. Mulţi au recurs la reţelele sociale pentru a rememora copilăria petrecută cu poveştile vizuale ale MTV, de la epoca de aur a TRL şi MTV Unplugged până la difuzarea non-stop a hiturilor pop, rock şi hip-hop.
Cei din interiorul industriei muzicale observă că, deşi închiderea era inevitabilă, ea reprezintă totuşi o pierdere simbolică. Timp de decenii, MTV a fost mai mult decât un canal. A fost o instituţie culturală care a lansat cariere, a modelat tendinţe şi a definit identitatea tinerilor de-a lungul generaţiilor.
„MTV a făcut muzica mai mare decât viaţa”, a observat un comentator media. „Nu era vorba doar de melodii, era vorba de stil, atitudine şi apartenenţă.”