România va implementa, din 2026, un nou sistem de taxare rutieră, scrie Profit.ro.
Acesta va introduce modificări semnificative în modul de plată şi calcul al taxelor de drum.
Această iniţiativă urmăreşte alinierea la standardele europene şi promovarea unui transport mai ecologic, prin aplicarea principiului „poluatorul plăteşte”, arată Termene.ro.
Noua legislaţie introduce două tipuri distincte de taxe de drum:
- Rovinieta
Se va aplica vehiculelor uşoare, cu masa totală maximă autorizată de până la 3,5 tone. Calculul acesteia va ţine cont de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (Euro) şi durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale. Perioadele pentru care poate fi achiziţionată rovinieta vor fi de 10 zile, 30 de zile, 60 de zile şi 12 luni. Această structură oferă flexibilitate şoferilor în funcţie de necesităţile lor de deplasare.
- TollRo
Destinat vehiculelor grele, cu masa totală mai mare de 3,5 tone, acest sistem de taxare se bazează pe distanţa parcursă. Taxa se va calcula prin înmulţirea numărului de kilometri parcurşi cu un tarif unitar, care va fi stabilit ulterior prin ordin al Ministerului Transporturilor. Această abordare încurajează utilizarea eficientă a drumurilor şi reducerea emisiilor poluante.
Fondurile obţinute din colectarea rovinietei şi a taxei TollRo vor fi direcţionate către întreţinerea, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii rutiere din România. Aceasta include reabilitarea drumurilor existente, construcţia de noi tronsoane şi implementarea de soluţii tehnologice moderne pentru gestionarea traficului. Prin alocarea eficientă a acestor resurse, se urmăreşte îmbunătăţirea siguranţei rutiere şi a condiţiilor de transport pentru toţi participanţii la trafic.
Modalităţi de plată şi termene
O noutate importantă adusă de Legea nr. 275/2024 este flexibilizarea termenelor de plată a rovinietei pentru vehiculele înmatriculate în România.
Astfel, începând cu 2026, şoferii vor putea achita rovinieta până la ora 24:00 a zilei următoare călătoriei. Această măsură vine în sprijinul conducătorilor auto care, din diverse motive, nu au reuşit să achite taxa înainte de a utiliza drumurile naţionale. Este esenţial de menţionat că această facilitate se aplică exclusiv vehiculelor uşoare înmatriculate în România.
Pentru vehiculele înmatriculate în alte state, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se vor face pe loc, imediat după identificarea conducătorului auto. Această prevedere asigură o aplicare eficientă a legislaţiei şi previne evitarea plăţii taxelor de către şoferii străini.
Valoarea taxelor
Conform noilor reglementări, valoarea rovinietei pentru autoturisme ar putea creşte cu aproximativ 40% faţă de tarifele actuale.
De exemplu, pentru un autoturism cu norma de poluare Euro 6, taxa anuală ar putea creşte de la 28 de euro la aproape 39 de euro în 2026. Pentru vehiculele grele, creşterile sunt şi mai semnificative.
Taxa anuală de drum pentru un camion Euro 6 ar putea ajunge la 7.050 de euro, faţă de 1.210 euro în prezent, ceea ce reprezintă o majorare de aproape şase ori.
Aceste modificări sunt menite să descurajeze utilizarea vehiculelor poluante şi să încurajeze tranziţia către mijloace de transport mai prietenoase cu mediul. În plus, diferenţierea tarifelor în funcţie de clasa de emisii poluante reflectă angajamentul României de a reduce impactul negativ asupra mediului şi de a îmbunătăţi calitatea aerului.
Implementarea acestui nou sistem de taxare rutieră este rezultatul angajamentelor asumate de România prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), în special în cadrul capitolului dedicat transportului sustenabil. Obiectivul principal este reducerea emisiilor de carbon şi promovarea unui transport ecologic. Adoptarea principiului „poluatorul plăteşte” aliniază România la practicile europene şi contribuie la atingerea ţintelor de mediu stabilite la nivel internaţional.