Nu există zi în care să nu citim despre măcar un accident rutier. Nici nu este de mirare, România ocupă primul loc în Uniunea Europeană când vine vorba despre accidente rutiere. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, pe teritoriul ţării noastre, zilnic au loc peste 70 de accidente. Mai mult de 70% dintre ele se întâmplă în timpul zilei, iar apropape 90% dintre ele au loc pe carosabil uscat.
Weekendul trecut, un grup de tineri aflaţi în vacanţă la Vama Veche au fost spulberaţi de un şofer în vârstă de 19 ani, aflat la volan sub influenţa substantelor halucinogene. Doi tineri de 20 de ani şi 21 de ani au murit, iar trei prieteni de-ai lor au fost grav răniţi. Legea Atanasia, intrată în vigoare în urmă cu o lună, prevede închisoare cu executare pentru şoferii băuţi, drogaţi sau fără permis de conducere care produc accidente mortale.
Legea rezolvă doar o partea a tragediei: pedeapsa! România stă însă rău când vine vorba de prevenţia unor astfel de accidente. Invitat la FOCUS 14, Cătălin Codescu, preşedintele Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie din România, a declarat că ,,este un adevăr că nu toate echipajele din stradă ale Poliţiei Române deţin echipamente de verificare a consumului de droguri. Este o realitate că stăm foarte rău la echipamentele pe care Poliţia Română le utiliează în zona de circulaţie. Vorbim despre acele echipamente care sprijină poliţistul pentru verificarea consumului de alcool, de droguri, excesului de viteză. Stăm foarte rău la aceste capitole şi acest lucru, din păcate, se vede pentru că avem o statistică neagră a accidentelor, suntem ţara cu cele mai pătate de sânge şosele din Europa".
Referitor la şoferii care conduc sub influenţa substanţelor psihoactive, Cătălin Codescu a precizat că ,,Legea Anastasia a intrat în vigoare de doar o lună, iar efectele ei se vor vedea în timp. Din păcate, numărul consumatorilor de droguri a crescut foarte mult, este o realitate, şi numărul consumatorilor de droguri care se urcă la volan a crescut exponenţial. Aceşti consumatori de droguri nu mai au niciun fel de problemă în a se urca la volan, ei nu au capacitatea de a percepe corect realitatea, ei sunt într-o realitate paralelă. În trafic există o multitudine de riscuri pe care un şofer, care este sănătos şi nu se află sub influenţa niciunei substanţe, le gestionează cu greu, dar când suntem într-o situaţie în care nu percepem corect realitatea? La 50 de km/h de la apariţia unei stări de pericol, avem nevoie de circa 25 de metri pentru a opri un autovehicul în siguranţă dacă şoferul este perfect sănătos şi nu se este sub influenţa unor astfel de substanţe. În schimb, dacă şoferul a consumat substanţe interzise distanţa de 25 de metri creşte la 40, 50 sau 60 de metri".
În cazul tânărului care a provocat tragedia din 2 mari, preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie din România, a mai spus că ,,acest individ nu mai vedea strada. Este posibil ca informaţia pe care a transmis-o iniţial -a crezut că a lovit o pasăre- să fie reală pentru că el aşa percepea realitatea. Este dramatic faptul că ei se urcă la volan, conduc vehicule, se opresc, consumă droguri şi se urcă din nou la volan".
Părinţii cunoaşteau faptul că era consumator de subtanţe interzise şi se pare că ar fi avut şi episoade psihotice. A mai fost ridicat în urma cu un an de DIICOT pentru posesie de droguri, dar cantitatea de cannabis era de sub un gram, motiv pentru care procurorii l-au lăsat liber. Unele surse indică faptul că el a fost internat la o clinică de dezintoxicare în trecut. Se pare că băiatul a continuat să se drogheze, după cum arată şi textul de pe tricoul său: „Drogurile sunt viaţa mea”.