Profit.ro: Tichetul Rabla pentru electrice va fi redus la jumătate. Companiile primesc cea mai mare lovitură

Profit.ro: Tichetul Rabla pentru electrice va fi redus la jumătate. Companiile primesc cea mai mare lovitură

Ministerul Mediului împreună cu ceilalţi reprezentanţi ai Guvernului României discută în aceste zile despre reluarea Programului Rabla, sesiunea pentru persoane fizice. Diana Buzoianu, ministrul Mediului, a anunţat până acum câteva detalii, inclusiv că valoarea tichetului va fi redusă pentru maşinile electrice. Surse din apropierea echipelor de negociere au declarat pentru Profit.ro care este suma convenită de Guvernul Bolojan.

Tichetul valoric pe care Administraţia Fondului de Mediu îl va acorda în acest an la achiziţia unui vehicul complet electric va fi mai mic decât cel prevăzut în forma iniţială a Ghidului Rabla din 2025, din cauza reducerii bugetului aprobat de noul guvern la 200 de milioane de lei, exclusiv pentru persoane fizice.

Mai mult decât atât, valoarea tichetului va fi mai mică şi decât cea pe care guvernul Ciolacu a acordat-o în 2024 pentru achiziţia maşinilor electrice, o sumă care în anul anterior a condus la prăbuşirea pieţei de vehicule electrice.

Potrivit informaţiilor transmise de două surse care au avut acces la discuţiile pe marginea noului Program Rabla, suma convenită de miniştrii implicaţi în aceste negocieri va fi de aproximativ 3.500 de euro, adică mai puţin de jumătate din valoarea stabilită prin Hotărâre de Guvern de guvernul anterior. În plus, decizia aproape finală este ca sesiunile pentru UAT-uri, în valoare de 60 de milioane de lei, şi pentru persoane juridice, în valoare de 610 milioane lei, din care au fost depuse cereri pentru mai bine de 300 de milioane de lei, vor fi anulate sau, cel mai probabil, vor fi amânate declarativ pentru anul viitor.

În acest fel, Ministerul Mediului speră să poată susţine achiziţia mai multor maşini, cu mai puţin de o treime din bugetul alocat persoanelor fizice, dar nu ţine cont de faptul că cea mai mare parte a celor care intenţionau să cumpere un autoturism electric vor renunţa, dacă nu vor primi un discount considerabil din partea companiilor auto.

Sesiunea pentru persoane fizice va fi repornită în zilele următoare, pentru a putea parcurge calendarul legal de consultare, astfel încât să poată demara la 1 septembrie. Nu este însă clar dacă AFM va reuşi să respecte aceste termen, în condiţiile în care toată lumea depinde de anunţul privind pachetul al doilea de măsuri fiscale.

Paradoxal, Guvernul Bolojan a decis să menţină valoarea tichetelor Rabla pentru maşinile cu combustie şi pentru cele hibride, la aproximativ 2.000 de euro şi, respectiv, 2.500 de euro, ceea ce înseamnă că stimularea vânzărilor va fi preponderent pentru maşinile cu emisii poluante, în raport cu cele cu emisii zero.

Un calcul simplu arată că banii alocaţi de guvern vor ajunge pentru circa 10 – 11 mii de autoturisme, atât cu combustie, cât şi electrice, faţă de peste 30.000 de autoturisme exclusiv electrice, cât era prevăzut iniţial, sau într-o formulă combinată, peste 50.000 de autoturisme electrice, hibride şi ICE.

Cel mai mare impact al acestor reduceri drastice de bugete va fi asupra industriei auto, care miza pe Programul Rabla pentru a recupera scăderile din 2024. Uzinele Dacia şi Ford au avut planuri consistente pentru 2025, care includeau şi vânzările susţinute de Rabla, pe o piaţă extrem de dependentă de preţuri. De asemenea, foarte mulţi dealeri au investit în stocuri mari, pentru a putea livra rapid maşinile care ar fi urmat să fie comandate prin Rabla.

Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt