Primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani, o ramă electrică Alstom Coradia Stream, a ajuns în ţară la final de 2023, însă va circula cu pasageri în cel mai bun caz în decembrie 2024, a spus şeful Alstom pentru România, citat de Club Feroviar. În total vor ajunge 37 de trenuri în ţară, dar numai trei sunt deja produse şi abia în iulie va începe asamblarea trenului nr 4.
În toamna lui 2023 se spera că primul tren va circula cu pasageri din decembrie 2023, iar în februarie 2024 termenul a „alunecat” către sfârştiul verii. Nu va fi să fie. Reamintim că sunt întârzieri foarte mari şi la trenurile de metrou Alstom pentru Bucureşti.
Punerea în circulaţie a unui tren nou nu este un proces atât de simplu pe cât ar putea părea la prima vedere, a explicat directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova, Gabriel Stanciu.
El a dat exemplul Germaniei, unde certificarea unui tren nou durează între 42 şi 44 de luni, iar a unei variante/versiuni a unui tren între 25 şi 27 de luni.
„Obiectivul nostru este să obţinem toate certificările necesare până în luna decembrie, astfel încât trenul numărul 2, cel care a sosit la Bucureşti, să poată circula cu călători în luna decembrie”, a spus Gabriel Stanciu.
Alstom a fabricat trei trenuri, fiecare parcurgând etape diferite de certificare, în paralel, pentru a se economisi timp. Primul tren a fost dus la inelul feroviar din Cehia, la Velin, pentru o serie de teste. Trenul numărul 2 a fost adus la Bucureşti pentru a face teste pe inelul de la Făurei şi pe reţeaua feroviară naţională, în timp ce trenul numărul 3 a fost dus în Germania, pentru alte teste.
La sfârşitul lunii iunie – începutul lui iulie, toate rezultatele testelor efectuate vor fi depuse la Organismul Notificat Feroviar Român. Nu vor fi făcute însă acum toate testele prevăzute, unele dintre ele – cum ar fi cel pentru circulaţia pe o porţiune de reţea cu ETCS şi cel pentru circulaţia în cuplare multiplă (două sau trei garnituri cuplate una de cealaltă pentru a circula împreună) – fiind lăsate pentru o etapă ulterioară.
Şeful Alstom a adăugat că în luna iulie va începe producţia de serie pentru trenurile de la numărul 4 la numărul 37, totalul care a fost comandat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. O altă decizie radicală luată de cei de la Alstom este de a muta producţia noilor trenuri din Polonia în Germania. Deşi costurile vor fi mai mari, a explicat el, avantajele constau într-o supleţe mai mare şi îndepărtarea cât mai mult a locului de producţie de zona de război, scrie Profit.ro.