Proiectul care reglementează din nou modul în care vor fi pedepsiţi şoferii care conduc după ce au consumat droguri sau alte substanţe psihoactive a fost adoptat de Senat.
Aceasta este prima cameră.
Proiectul a fost amendat în Comisiile juridică şi de sănătate, iar raportul de admitere acordat de acestea a fost însuşit de plen, astfel încât pedepsele au rămas, la fel ca în prezent, de la 1 la 5 ani închisoare, şi nu au mai fost majorate de la 2 la 7 ani, cum prevedea proiectul de lege în forma iniţială, arată Agerpres.
''Conducerea unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere de către o persoană care are în sânge droguri sau alte substanţe cu efecte psihoactive se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.
Nu se pedepseşte fapta (...) dacă prezenţa în sânge a substanţelor psihoactive a fost determinată de administrarea anterioară a unor medicamente utilizate în baza unei prescripţii medicale, eliberate în condiţiile legii, cu respectarea dozei terapeutice şi a celorlalte indicaţii şi recomandări privind administrarea acestora'', prevede forma amendată a propunerii legislative pentru modificarea Legii 286/2009 privind Codul penal.
Prezenta lege intră în vigoare în termen de un an de la data publicării în Monitorul Oficial.
''Până la data intrării în vigoare a legii, Ministerul Sănătăţii va elabora lista substanţelor psihoactive care va fi aprobată prin lege, în conformitate cu prevederile art. 241 din Legea nr.187/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, şi va lua măsurile necesare astfel încât eliberarea medicamentelor care conţin substanţe psihoactive sau cu efecte psihoactive să se realizeze doar în baza unei prescripţii medicale'', au stabilit senatorii.
Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz.
În vară, Codul Rutier a fost din nou schimbat. A fost decis atunci, orintre altele, că polițistul va fi obligat să efectueze testarea conducătorilor auto dacă observă într-un vehicul sunt observate recipiente ce pot conține băuturi alcoolice sau substanțe cu efecte psihoactive.
Semnătura unui martor şi comunicarea procesului-verbal nu vor mai fi necesare dacă fapta contravenţionlă a fost înregistrată cu mijloace audio-video, iar amenzile vor fi date pe baza acestor înregistrări, inclusiv ale celorlaţi şoferi.
Permisul de conducere sau dovada înlocuitoare vor fi reținute şi în alte cazuri de consum de alcool şi droguri.
În domeniul siguranţei rutiere, vor avea loc următoarele modificări:
- obligarea poliţistului de a efectua testarea conducătorilor auto, în anumite situaţii, precum cea a identificării, cu ocazia controlului unui vehicul, a unor recipiente de alcool ce prezintă urme de consum sau substanţe care pot avea efecte psihoactive sau în cazul în care conducătorul de vehicul figurează în evidenţele poliţiei cu menţiuni privitoare la traficul de droguri ori consumul de substanţe psihoactive sau de băuturi alcoolice;
- suspendarea înmatriculării autovehiculului în situaţia lipsei asigurării obligatorii de răspundere civilă auto, pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de circulaţie (RCA);
Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate va fi actualizat cu datele referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, pe baza informațiilor transmise de Registrul Auto Român și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.
- recidiva contravenţională în cazul faptei de a conduce sub influenţa alcoolului, care nu constituie infracţiune, va fi sancţionată mai aspru. Perioada de suspendare se majorează de fiecare dată când se săvârşeşte contravenţia de conducere sub influenţa alcoolului în interval de 3 ani, majorarea fiind aplicată prin raportare la perioada de suspendare stabilită pentru fapta anterioară;
- eliminarea posibilităţii aplicării avertismentului pentru contravenţii cu o gravitate ridicată, cum ar fi conducerea sub influenţa alcoolului, având în vedere consecinţele ce se pot produce în cazul săvârşirii unor astfel de fapte.
Înregistrările video vor putea fi folosite de Poliţie să constate contravenţiile.
Poliţiştii vor putea utiliza sistemele fixe de monitorizare a traficului ale administraţiei publice locale pentru constatarea unor abateri grave şi sancţionarea conducătorilor auto.
Poliţistul rutier va putea constata anumite contravenţii cu ajutorul înregistrării audio-video sau video ale unui alt participant la trafic.
Astfel, polițistul rutier poate constata contravenția de adoptare a unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice și cu ocazia verificării sesizării formulate de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit și întâmplător efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul, a oricăreia dintre manevrele prevăzute la art.541 alin.(2) din Codul rurtier și a surprins aceste manevre agresive într-o înregistrare audio-video sau video.
Sesizarea participantului la trafic trebuie să conțină în mod obligatoriu datele acestuia de identificare - nume, prenume și cod numeric personal ori, după caz, codul unic de identificare, datele de contact - număr de telefon și adresa de corespondență, declarația pe propria răspundere cu privire la veridicitatea aspectelor percepute și a înregistrării audio-video sau video, data, ora, locul sau orice elemente de natură să conducă la identificarea locului unde a fost percepută și surprinsă posibila faptă contravențională, precum și semnătura, și să fie însoțită de înregistrarea audio-video.
Înregistrarea audio-video sau video trebuie să cuprindă următoarele elemente:
a) extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
b) data și ora când au fost surprinse manevrele agresive; agresive;
c) locul ori elemente de natura să conducă la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele
d) vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz;
e) semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevantă pentru constatarea contravenției.
Fără semnătură de martor pe procese-verbale
În cazul în care anumite situații de fapt au fost surprinse cu ajutorul mijloacelor audio-video din dotarea agenților contravenționali, nu va mai fi nevoie de semnătura unui martor în cuprinsul procesului-verbal. De asemena, când situația de fapt a fost înregistrată prin mijloace audio-video, n nu va mai fi necesară îndeplinirea ulterioară a procedurii de comunicare a actului constatato sau de afișare a procesului verbal.
Va fi imobilizat sau ridicat unui vehicul în situaţia în care conducătorul auto refuză să se supună testării pentru consumul de alcool sau de droguri, iar conducerea vehiculului nu poate fi asigurată pe loc de o altă persoană.
Va fi instituit un mecanism de relocare a vehiculelor staţionate regulamentar pentru realizarea unor interese de ordin general, fără a afecta drepturile conducătorilor auto. Se urmăreşte prevenirea sau limitarea efectelor unor accidente, calamităţi sau dezastre sau facilitarea intervenţiei de urgenţă a autorităţilor competente pentru a se proteja viaţa şi integritatea unor persoane ori a proprietăţii publice sau private.
Vor fi aplicate amenzi şi pentru refuzul conducătorului de bicicletă sau trotinetă electrică de a se supune testării privind consumul de alcool ori substanțe psihoactive.
Permisul de conducere sau dovada înlocuitoare a acestuia se reține și în cazul săvârșirii infracțiunii prevăzute la art. 3361 din Codul penal, respectiv atunci când şoferii, instructorii, examinatorii într-un exeman de permis de conducere au fost implicaţi în accidente cu victime.
Dovada înlocuitoare a permisului de conducere se eliberează fără drept de circulație în acest caz.
Prezența în organism a substanțelor psihoactive va fi posibilă atât în instituțiile medico-legale, cât și în laboratoarele de specialitate din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române acreditate în acest sens sau în unitățile sanitare publice acreditate pentru astfel de determinări și autorizate în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Sănătății.
Două noi situații de radiere din evidența a unui vehicul, din oficiu:
1. în cazul în care suspendarea înmatriculării vehiculului prevăzută la art. 11 alin. (43) din Codul rutier a operat pentru o perioadă neîntreruptă de 9 luni;
2. în celelalte cazuri prevăzute de lege în care suspendarea înmatriculării vehiculului a operat pentru o perioadă neîntreruptă de 3 ani, cu excepția vehiculelor de interes istoric (în sensul stabilit de OG nr.81/2000) pentru care există mențiunea corespunzătoare în rubrica observații a certificatului de înmatriculare, caz în care perioada de operare a suspendării înmatriculării este de 10 ani.