Moara din Brăila. Soarta tristă a celei mai mari şi moderne fabrici din Europa de Est

Moara din Brăila. Soarta tristă a celei mai mari şi moderne fabrici din Europa de Est

Astăzi o ruină, moara Violatos din Brăila a fost cândva cea mai mare şi modernă moară din întregul Orient. Cea mai mare parte din producţia de făină era exportată în Grecia, Turcia, Egipt şi Algeria. De peste două decenii este în stare de degradare.

Moara Violatos domină, de mai bine de un secol, peisajul arhitectonic al falezei brăilene. La vremea când a fost construită, în 1898, era cea mai mare construcţie de acest gen din Sud-Estul Europei. Cu o suprafaţă de peste 11.000 metri pătraţi, impunătoarea construcţie este opera lui Anghel Saligny. 

O construcţie de excepţie care a fost mândria României

„Cea mai mare şi cea mai sistematică fabrică din ţară şi din Orient. Demnă rivală a fabricilor din Apus. Instalată după ultimele creaţiuni ale tehnicii moderne. Produce zilnic între 20-26 vagoane de făină excelentă. Exportă făină în toate centrele mari din Orient”, scrie istoricul Ioan Munteanu în „Monumentele istorice ale oraşului Brăila”.

Cea mai mare moară pe bază de abur din estul Europei

„În epocă se numea Fabrica de făină Panait Violatos, cea mai impozantă şi mai perfecţionată instalaţie din toată ţara şi, probabil, din întregul Orient, care, prin instalaţia electrică, oferea de pe Dunăre o privelişte feerică. Panait Violatos a fost între 1889-1892 asociat la Moara Milas, premiată cu medalia de aur la Expoziţia Universală de la Paris. Apoi a demarat ambiţiosul proiect al construirii celei mai moderne mori din sud-estul Europei”, scrie istoricul Ioan Munteanu în „Monumentele istorice ale oraşului Brăila”.

Construită pe malul Dunării, aproape de port, moara a fost certificată în anul 1897, fiind, la acea vreme, printre cele mai mari din Europa. În anul 1921, avea un capital rulant de 20 de milioane lei aur, motoare aduse din Braunschweig, ce consumau opt tone de păcură zilnic, dar şi o capacitate de producţie de 15 vagoane de făină în 24 de ore. Mecanicii şefi şi maeştrii morari erau aduşi din străinătate.

Clădirea morii avea şase etaje, pe două dintre etaje erau de fapt nişte depozite uriaşe. Moara era legată de Dunăre printr-un tunel subteran în care exista o instalaţie ce descărca cerealele din nave direct în fabrică.

Construcţia impunătoare situată pe faleza Dunării din Brăila a rămas în paragină, asemenea multor alte monumente istorice din oraş. Moara Violatos rămane o construcţie reprezentativă a perioadei înfloritoare pe care oraşul de la Dunăre a traversat-o.

Afla mai multe desprebrailamoaraportdunare
Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt