Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, afirmă că accidentul produs în seara de 27 februarie în staţia de metrou Timpuri Noi a fost provocat de o ”eroare umană”.
”E o eroare umană”, a afirmat ministrul Transporturilor, luni seară, la Digi 24, despre cauza incidentului de la metrou, din 27 februarie, când două trenuri s-au atins, fără a exista victime sau pagube materiale serioase.
El a precizat că raportul cu concluziile privind cauza accidentului este înaintat conducerii Metrorex.
În 6 martie, directorul Agenţiei de Investigare Feroviară (AGIFER), Laurenţiu Dumitru, declara pentru News.ro că accidentul produs în seara de 27 februarie a avut loc în contextul în care un tren care nu a fost implicat în coliziune se defectase, în staţia Dristor 1, şi se îndrepta spre depoul Ciurel, iar unul dintre trenurile implicate în coliziune a făcut mai multe manevre pentru a lăsa care liberă trenului defect către depou.
În seara de 27 februarie, un tren care circula dinspre staţia Unirii-Timpuri Noi-Mihai Bravu a ajuns în staţia Dristor 1, a debarcat călători, s-au urcat călători, iar la plecarea din staţie garnitura nu a apucat să intre în tunel decât cu primele două vagoane şi s-a defectat. Mecanicul acestui tren a încercat să repornească trenul şi nu a reuşit, moment în care s-a dus în postul de conducere din spatele trenului, unde a încercat să vadă dacă poate duce trenul pe forţele proprii înapoi, în staţie, pentru a-i debarca pe călători, ceea ce a şi făcut. Ulterior, a intenţionat să ducă trenul defectat în cel mai apropiat depou, depoul Ciurel, fără a-l mai remorca, ci folosind postul de conducere care funcţiona, mergând înapoi, către staţia Timpuri Noi, pe linia din dreapta. Trenul defect nu a apucat să plece din staţia Dristor 1, pentru că din spate a ajuns, aproape de staţia Dristor 1, un tren în care se aflau călători. Pentru a face loc trenului defect, al doilea tren a fost dat înapoi, cu călători în el, iar înainte de staţia Mihai Bravu a intrat în abatere, către firul din stânga al sensului iniţial de mers, care uzual se foloseşte pentru venirea trenurilor. Înainte de staţia Timpuri Noi, al doilea tren, în care se aflau călători, a fost deviat din nou către firul din dreapta al sensului iniţial de mers, pentru ca odată ajuns în staţia Timpuri Noi să facă loc trenului defect care venea din urmă, pentru a trece spre staţiile Timpuri Noi şi Unirea, către Depoul Ciurel, pentru a permite circulaţia normală pe ambele fire de circulaţie.
”Când i s-a făcut parcursul către staţia Timpuri Noi, trenul în care se aflau călători a fost trimis către o linie ocupată, pentru că acolo deja venise un tren de metrou dinspre Piaţa Unirii şi în ultima clipă au reuşit să reducă viteza în aşa fel încât cele două trenuri s-au atins, dar viteza la care s-a întâmplat acest lucru a fost în jur de 5 kilometri pe oră, care este chiar viteza la care se fac, în mod normal, manevrele de cuplare a trenurilor de metrou. Cuplarea respectivă a fost făcută în aşa fel încât nu au existat defectări la niciunul dintre trenurile de metrou - iar decuplarea s-a putut face automat - şi nici nu au existat victime sau probleme la călători. Asta nu înseamnă că nu a fost un lucru foarte grav, pentru că orice coliziune la metrou are un potenţial de risc mult mai mare decât la calea ferată, având în vedere că în mod uzual mulţi dintre călătorii de la metrou stau în picioare”, a explicat directorul AGIFER.
”Aşa ceva nu trebuie să se întâmple, sub nicio formă”, a adăugat Laurenţiu Dumitru.
Directorul AGIFER a precizat că instituţia pe care o conduce are un an ca termen legal pentru finalizarea raportului privind incidentul din staţia Timpuri Noi, însă subliniază că specialiştii Agenţiei şi-au propus să finalizeze ancheta în cel mai scurt timp posibil, care să le permită întocmirea unui raport de investigare ”complet şi temeinic fundamentat, conform cerinţelor existente”.