Cum a crescut piaţa maşinilor electrice din România de la câteva exemplare pe an, la peste 15.000

Cum a crescut piaţa maşinilor electrice din România de la câteva exemplare pe an, la peste 15.000

În 2014 erau înmatriculate doar şapte maşini electrice noi în România, pragul de 1.000 era depăşit cinci ani mai târziu, iar anul trecut s-a trecut de 15.000. Electricele au peste 10% din piaţa totală a maşinilor noi şi trei factori au dus la astfel de creştere, scrie Hotnews.

Acum 11 ani nu erau în România nici măcar 50 de maşini electrice (EV), în prezent sunt aproape 50.000, inclusiv modelele second-hand aduse din străinătate.

În 2007 era adusă în România prima maşină hibridă, Toyota Prius, iar electricele urmau să vină curând, însă în număr redus.

Din 2010 încoace s-a vorbit şi scris mult despre maşinile electrice în România şi despre viitorul lor, însă ele nu au devenit cu adevărat răspândite decât după 2020 şi după ce subvenţiile din programul Rabla Plus şi-au făcut efectul. Până acum 5-6 ani staţiile de încărcare erau rare, iar primele modele electrice aduse în ţară aveau şi autonomie mică (de sub 150 km), cu excepţia Tesla, care avea maşini foarte scumpe, de nişă. În prezent sunt multe modele cu autonomie reală de peste 250 km.

În 2011 existau la vânzare doar două modele în România: Mitsubishi iMIEV şi Citroen C-Zero care erau produse în Japonia de Mitsubishi. Erau automobile de clasa mini, autonomia anunţată era de 130 km, iar preţul, de circa 36.000 euro. Spre final de 2011 Renault aducea în ţară doua modele electrice: sedanul Fluence ZE şi utilitara Kangoo ZE. Era clar încă de atunci că drumul electricelor va fi unul lung, de mulţi mulţi ani. Şi chiar aşa a fost.

Piaţa a avansat mult faţă de anii de început: spre exemplu, datele din 2013 arătau că erau înmatriculate 44 de maşini electrice, dintre care 28 erau Renault Fluence Z.E, ceea ce nu era de mirare, dacă ţinem cont că francezii testau pe atunci astfel de maşini la centrul tehnic RTR din Titu.

În 2011, Nissan Leaf era primul model full-electric care primea titlul de „Maşina Anului în Europa”. iar până în 2021 aveau să se vândă peste 200.000 de maşini pe continent. Leaf a fost mulţi ani cel mai vândut model electric din lume, până a fost detronat în 2020 de Tesla Model 3. Leaf a fost lansată abia în 2018 în România şi a avut vânzări foarte mici.

Din 2016 au început să fie instalate staţii de încărcare şi în parcările unor supermarket-uri, moment foarte important. La început încărcarea a fost gratuită, dar nu avea cum să rămână aşa şi peste tot au fost introduse taxe după 2017 şi 2018, aşa cum este normal pentru orice business.

Anul 2016 a fost esenţial şi fiindcă s-a desfăşurat prima ediţie a programului Rabla Plus care stimula achiziţionarea de maşini pur-electrice. Doar 39 de autoturisme pur-electrice au fost achiziţionate prin program în primul an şi 440 în 2017.

În 2018 erau înscrise în circulaţie 600 de maşini electrice. iar în 2021 totalul avea să fie de zece ori mai mare. Câţiva ani România a avut printre cele mai mari subvenţii pentru cumpărătorii de maşini electrice, peste 9.000 de euro prin Rabla Plus, iar acest lucru a ajutat piaţa. Subvenţia a fost redusă spre 5.100 de euro la Rabla Plus 2024.

În 2023 a fost introdus un plafon maxim de 75.000 de euro la achiziţia unui model cu zero emisii. În 2024 pragul a fost modificat la 70.000 de euro.

Fără această subvenţie mare piaţa nu ar fi crescut mult şi nu ar fi depăşit probabil 10.000 de maşini/an. Un alt eveniment esenţial a fost în 2021, când s-a lansat în România modelul Dacia Spring, produs în China. Aproape 20.000 de români şi-au luat Dacia Spring în aceşti ani, iar costul, prin rabla Plus, era de 10.000 de euro.

Pe străzile şi şoselele din România sunt aproape 50.000 de maşini electrice, dintre care 15.300 exemplare noi au venit anul trecut. Aproape 40% dintre electricele din România sunt Dacia Spring, iar alte modele care stau bine sunt Tesla Model Y, Renault Zoe şi Tesla Model 3.

Piaţa electricelor a crescut mult şi datorită faptului că au apărut zeci de modele noi, mai ales în ultimii doi ani, de la maşini de clasă mică, până la SUV-uri de la mărci diverse. Brand-uri care acum 10 ani nici nu aveau în plan să lanseze electrice au intrat pe piaţă, iar următoarea etapă ţine de lansarea unor electrice de sub 25.000 de euro, care vor face volume mari de vânzări.

Afla mai multe despreromaniamasini electrice
Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt