Ce măsuri au luat francezii împotriva ”shrinkflation”, fenomenul la care face referire Ciolacu

Ce măsuri au luat francezii împotriva ”shrinkflation”, fenomenul la care face referire Ciolacu

Premierul Ciolacu se arată revoltat de faptul că, în România, unii comercianţi au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat preţurile la fel de mari şi reclamă că aceasta este o formă de înşelăciune împotriva consumatorilor, fiind, în fapt, o scumpire „camuflată” sub un ambalaj foarte asemănător, scrie Profit.ro.

"Cer tuturor autorităţilor de control din România să intervină urgent. Iar în paralel, să pregătim o reglementare, pe modelul francez: producătorii să fie obligaţi să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă preţul produsului a rămas neschimbat. Şi, evident, sancţiuni dure pentru nerespectarea acestei obligaţii", a spus Ciolacu.

Recent a fost relatat că vânzătorii cu amănuntul din Franţa vor trebui să le indice clienţilor care produse alimentare şi de altă natură au fost reduse ca dimensiune fără o scădere corelată a preţului, fenomen cunoscut sub denumirea de „shrinkflation”.

Ministerul francez al finanţelor a declarat anterior că, începând cu luna iulie, vânzătorii cu amănuntul vor fi nevoiţi să indice timp de două luni care alimente şi alte produse de uz curent precum detergentul au fost reduse ca dimensiune într-o manieră în care a dus la o creştere a preţului raportat la gramaj.

„Shrinkflation este o jecmăneală, îi vom pune capăt. Vreau să reclădesc încrederea consumatorilor iar încrederea merge mână în mână cu transparenţa”, a declarat ministrul finanţelor Bruno Le Maire într-un comunicat.

Preţurile la alimente au devenit un subiect politic major în Franţa anul trecut, după ce inflaţia la produsele alimentare a atins un nivel record de 16% în 2023.

În luna august, Bruno Le Maire a anunţat că a ajuns la un acord cu principalii retaileri şi producători de alimente pentru a reduce preţurile la 5.000 de produse de uz curent, ca măsură pentru intensificarea luptei împotriva inflaţiei.

Franţa încearcă să reducă preţurile la alimente şi alte bunuri de uz curent

De asemenea, guvernul francez a devansat pentru septembrie 2023 negocierile anuale cu retailerii şi furnizorii, care trebuiau să aibă loc în 2024. Măsurile au venit după ce un alt acord cu furnizorii şi vânzătorii, anunţat în luna martie a anului trecut, nu a dus la scăderea preţurilor, deşi a oprit în mare măsură creşterea lor.

În luna mai guvernul de la Paris a ameninţat industria alimentară inclusiv cu introducerea unei taxe de tip „clawback”, dacă nu scade preţurile.

„Dacă industria alimentară nu se întoarce la negocieri (...) vom folosi toate măsurile la dispoziţia noastră, inclusiv taxe, pentru a recupera din profiturile înregistrate pe nedrept pe spatele consumatorilor”, a declarat la momentul respectiv Bruno Le Maire, înaintea unei întâlniri cu marii jucători de pe piaţa de retail.

În luna septembrie gigantul francez Carrefour a decis voluntar să pună autocolante pe produsele care au scăzut în dimensiuni, dar care costă mai mult chiar şi după ce preţurile materiilor prime au scăzut. Măsura a fost luată pentru supermarketurile sale din Franţa.

Fenomenul „shrinkflation” a ajuns o durere de cap pentru consumatorii şi guvernele din întreaga lume, inclusiv România, în contextul în care gospodăriile se confruntă cu o erodare puternică a puterii de cumpărare din cauza inflaţiei persistente.

Afla mai multe desprefranţashrinkflation
Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt