Este anchetă în Portugalia după groaznicul accident de funicular. 16 oameni au murit în impact, după ce vehiculul a deraiat şi s-a izbit de o clădire. Între timp, au fost ridicate şi cele două vagoane prăbuşite. Iar toate victimele au fost identificate.
A fost o noapte lungă şi dureroasă în Lisabona, unde autorităţile, apropiaţii victimelor şi chiar preşedintele Portugaliei au participat la o ceremonie de comemorare.
MARCELO REBELO DE SOUSA, preşedintele Portugaliei: „Să investigăm cauzele cât mai repede posibil. Pentru că atunci când vorbim despre cauze, vorbim, pe de o parte, despre clarificarea cadrului legal care înconjoară un proces şi, pe de altă parte, despre cauze tehnice, fapte.”
16 oameni, turişti din 10 ţări, au murit şi alţi 23 au fost răniţi - câţiva dintre ei se zbat acum între viaţă şi moarte. Acesta este ultimul bilanţ actualizat al tragediei din Lisabona. Ministerul Român de Externe a confirmat că printre victime nu se află cetăţeni români. Astfel, persoanele decedate sunt cinci portughezi, doi sud-coreeni, un elveţian, trei britanici, doi canadieni, un ucrainean, un american şi un francez. La locul accidentului, zeci de oameni au depus flori în memoria victimelor.
„M-am emoţionat până la lacrimi pentru că am văzut saci mortuari venind. Simt durerea familiilor, pentru că aici eşti în vacanţă şi ştiam că e plin de turişti, cum suntem şi noi”, povesteşte o femeie.
„Am fost atât de aproape încât aş fi putut fi eu acolo”, spune un tânăr.
În mijlocul tragediei, îşi face loc o poveste de supravieţuire. Un băieţel de 3 ani, al cărui tată a murit în accident, a fost scos viu din fiare.
Funicularul, una dintre atracţiile turistice ale capitalei portugheze, a rămas fără frâne şi s-a prăbuşit pe panta abruptă de 265 de metri. Într-o curbă, vagonul a sărit de pe şine şi s-a răsturnat. Primele investigaţii arată că un cablu s-a rupt de-a lungul liniei.
FERNANDO DE ALMEIDA SANTOS, preşedintele asociaţiei Inginerilor din Portugalia: „Acest cablu a fost folosit mai bine de 100 de ani, aşa că s-a rupt. Şi există prea multe exemple de genul acesta, sunt prea multe în lume, nu doar în Portugalia, care nu sunt în stare bună şi care nu ar trebui să se rupă.”
În ultimele săptămâni, angajaţii au reclamat probleme tehnice, semnalând lipsa de tensiune în instalaţia care susţinea cele două vagoane – defecţiune ce ar fi îngreunat frânarea. Operatorul respinge acuzaţiile şi susţine că toate controalele erau la zi.