Consumatorii ar trebui să aleagă în primul rând varianta negocierii cu banca sau să apeleze la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare, înainte să deschidă o acţiune în instanţă, a declarat la Prima News Alexandru Păunescu, membru al CSALB.
„Discuţia cu banca este extrem de importantă şi în cele mai multe situaţii de cazuri sociale se găsesc soluţii amiabile. Băncile au tot interesul să-şi recupereze banii, iar oamenii să plătească pentru că altfel se ajunge la metode de recuperare nedorite de nimeni. Solicitarea se poate face exclusiv online, de pe orice smartphone. După cererea consumatorului, CSALB ia legătura cu banca, procedura e voluntară, banca poate refuza, dar sunt din ce în ce mai puţine cazuri de acest gen. Apoi este desemnat un conciliator care ia legătura cu părţile şi emite o soluţie în cel mult trei luni de zile. Peste 90 la sută dintre dosare s-au soluţionat cu acordul părţilor”, a arătat Păunescu.
El a spus că ajungerea în instanţă este nerecomandată, din cauza procedurilor complicate în cazul litigiilor bancare.
„Sunt din ce în ce mai puţine situaţiile conflictuale, cel puţin în instanţă. Avem 1000 de cereri primite de CSALB de conciliere, dacă adăugăm dosarele din instanţă, cifra este destul de mică. Problema este cu cele care sunt deja în instanţă, aproximativ 13.000”, a declarat Alexandru Păunescu.
Expertul a subliniat că firmele care cer bani pentru o aşa-zisă radiere din Biroul de Credite îşi păcălesc clienţii, pentru că doar banca poate face asta.
Ciprian Tiţa, preşedintele Tribunalului Argeş, a explicat că, dacă se ajunge în instanţă cu executarea silită, toată lumea pierde, banca nu-şi recuperează creanţa în mare parte, iar clientul a rămas fără bun.
„Etapa de fond a procesului poate să dureze şi 2-3 ani, dacă implică şi expertize. La noi la, tribunalul specializat din Argeş, lucrăm cu jumătate de personal, deci un apel poate ajunge la un an, un an şi jumătate. Sunt costuri cu expertize, avocaţi, taxa de timbru”, a spus magistratul.