Intrarea României în Spaţiul Schengen este un deziderat aşteptat de multă vreme de toate ramurile industriei. Comisia Europeană a cerut Consiliului Europei să dea undă verde cât mai curând posibil aderării ţării noastre, alături de Croaţia şi Bulgaria. Anunţul a făcut rapid turul României, reprezentanţii turismului şi cei ai transportatorilor fiind cei mai bucuroşi.
Aderarea la spaţiul Schengen reprezintă un avantaj pentru turism, indiferent de mijlocul de transport ales: avion, tren, autocar sau maşina personală. Drumul prin Europa nu va mai fi marcat de opriri la graniţă, la trecerea dintr-un stat în altul. Libertatea de mişcare este maximă, iar mărfurile şi capitalurile circula liber.
Aderarea la spaţiul Schengen va aduce avantaje pentru românul de rând care vrea să călătorească, pentru că odată cu intrarea în clubul Schengen, trecerea dintr-un stat în altul va semăna cu o călătorie în interiorul ţării. Călătorii de la vagonul de dormit nu vor mai fi treziţi în miez de noapte pentru controlul documentelor, pasagerii curselor aeriene nu vor mai aştepta pentru controlul paşapoartelor
Reprezentanţii firmelor de transport au primit, la rândul lor, cu braţele deschise anunţul făcut de Comisia Europeană şi speră ca intrarea României în Schengen să devină cât mai curând realitate. Ei sunt de părere că o astfel de mişcare ar aduce doar plusuri pentru România şi pentru operatorii de transport, chiar dacă infrastructura actuală va face sau nu faţă.
Rămâne, însă, un mare semn de întrebare: Este pregătită România, în vămi şi pe şosele, pentru această intrare în
Schengen? Dezavantajul aderării României la spaţiul Schengen îl reprezintă posibilitatea creşterii criminalităţii. O
dată cu eliminarea controalelor la frontieră ar putea creşte pericolele pentru securitatea internă.