Şcoala românească a devenit „un sistem autosuficient, autoimun, care pregăteşte elevi pentru examene” şi care nu formează oameni pentru viitor, a declarat la Prima News Doru Căstăian, profesor de ştiinţe sociale.
„Un sistem de educaţie trebuie să formeze fiinţe umane care să se poată descurca în condiţii complexe, iar prevederile din legea educaţiei par empirice, ochiometrice. Noi ne imaginăm că legile educaţiei ar putea conţine prevederi minune. Cred că legile trebuie să realizeze un cadru, pentru că o asemenea lege va produce efecte peste ani, poate chiar zeci de ani. Legile nu atacă şi nu încearcă să rezolve tarele sistemice, ba, din contra, anumite prevederi cred că le amplifică”, a subliniat Căstăian.
Referitor la cazul profesoarei în jurul căreia elevii au făcut gesturi obscene, specialistul a subliniat că nu există reglementări de la Ministerul Învăţământului pentru ce ar trebui să facă un profesor în asemenea situaţii.
Unii directori de colegii sunt de părere că trebuie modificat statutul cadrelor didactice, pentru că, în acest moment, legislaţia este doar în favoarea elevului şi sancţiunile sunt atât de blânde încât elevii le sfidează.
Mihaela Nabăr, director executiv World Vision Romania, a subliniat că ceea ce vedem mediatizat este doar vârful aisbergului, în cazurile de bullying din şcoli.
„Statisticile arată doar cazurile cunoscute. De foarte multe ori profesorii noştri ne-au spus că acest lucru este întâlnit des de ei. Din păcate, asistăm la lipsa valorilor şi lipsa încrederii în şcoala românească. Noi acum ne uităm la nişte efecte, aş vrea să vorbim deschis despre cauze”, a subliniat Mihaela Nabăr.
Avocata Cristina Goata a arătat că ar trebui introduse proceduri disciplinare care să-i oblige pe profesori să sesizeze DGASPC dacă văd semne de abuz asupra minorului, iar părinţii să fie amendaţi dacă le lipsesc copiii nemotivat de la şcoală.