Bicicletele electrice încep să le ia faţa celor clasice, în ultima vreme, chiar şi în România. Dincolo de comodidate, un alt argument al utilizatorilor este că sunt ,,eco-friendly”. Totuşi, ele reprezinta doar o mica parte din volumul de biciclete produse în ţara noastră. Şi asta în condiţiile în care România este pe locul 2 în Europa în ceea priveşte fabricarea bicicletelor, cu peste 2,5 milioane de bucăţi anul trecut.
Andor Schvarz are 29 de ani şi, după ce a terminat facultatea, a pornit o afacere care se ocupă cu reparaţia şi închirierea bicicletelor electrice. Bicicleta electrică are o autonomie ridicată - ajunge chiar şi la 150 de kilometri. Preţurile pornesc de la 2000 de lei - iar piaţa de achiziţie creşte în fiecare an. Producţia este, însă, la un nivel încă redus în România. Pe de altă parte, producţia de biciclete clasice a explodat în ultimii 2 ani.
Potrivit Eurostat, România, cu peste 2,5 milioane de bucăţi produse, este pe locul 2 în Europa, după Portugalia. Majoritatea fabricilor mari sunt în vestul ţării. Două dintre ele, la Timişoara. Majoritatea componentelor vin din ţări din afara Europei. La Timişoara se asamblează şi apoi pleacă, cele mai multe, la export.
În 2021, Uniunea Europeană a vândut în spaţiul non comunitar biciclete clasice şi electrice de 921 milioane de euro. Importurile din afara UE au fost de aproape două miliarde. Chiar dacă nu există o cifră clară a celor care folosesc bicicleta ca mijloc de transport, reprezentanţii asociaţiilor din domeniu spun că în ultimii ani au observat o creştere de câteva procente a numărului utilizatorilor.
Avem biciclete, numărul bicicliştilor este în creştere, însă nu avem infrastructură. Timişoara este pe locul 2 pe ţară în ceea ce priveste numărul de kilometri de piste de biciclete. Peste 120. În urmă cu câţiva ani, mai multe asociaţii, fundaţii şi cluburi sportive au propus adoptarea unei legi a bicicletei şi au cerut să fie aduse modificări în legislaţia rutieră, urbanistică şi fiscală. Până acum,însă, acest lucru nu s-a realizat.