În timp ce cotaţia barilului de petrol continuă să scadă, în România, preţul combustibilului creşte. Paradoxal! Spun
specialiştii. Autorităţile au făcut controale la benzinării, dar amenzile nu au oprit scumpirile. În ultimul an, potrivit INS,
preţul combustibilului a crescut cu 28%. Fenomenul afectează întreaga lume, iar unele state au luat deja măsuri pentru protejarea populaţiei vulnerabile, noi încă nu!
La ora prânzului, o aplicaţie de monitorizare a preţurilor indica, în Bucureşti, că un litru de motorină standard costă
între 7.9 lei şi 8.31 lei. În urmă cu un an, un litru de Diesel costa puţin peste 5 lei. Spcialiştii explică explozia preţurilor prin
prisma crizelor din ultima perioadă: pandemia şi răzoiul. Doar că, în ultimele zile, preţul barilului de petrol a tot scăzut. Fapt
care, nu s-a văzut însă la preţul la pompă din România.
Unele state au adoptat soluţii, măcar pentru ajutorarea consumatorilor vulnerabili. De exemplu, Ungaria a plafonat
preţurile la combustibil. Iar în Germania, guvernul pregăteşte un pachet de subvenţionare, pentru a reduce preţul unui litru
de benzină de la 2,20 euro, la 2 euro. Şi Franţa va introduce o subvenţie de 0.15 euro pe litrul de carburant de la 1 aprilie.
Autorităţile din România nu au venit încă cu soluţii.
Şi reducerea accizei la carburant - prin care s-ar fi putut vedea o scădere a preţului la pompă, a fost amânată de
Guvern, din cauză că nu a existat un consens în coaliţie. Pe de altă parte, în această săptămână, Guvernul urmează
să adopte o Ordonanţă de Urgenţă prin care să plafoneze preţurile la energie şi gaze de la 1 aprilie. Iar în timp ce preţul carburanţilor a crescut cu aproape 28%, faţă de luna februarie a anului trecut, şi celelalte produse au ţinut pasul cu scumpirile. În ceea ce priveşte alimentele, cartofii sunt cu peste 30% mai scump, iar preţul uleiului a crescut cu 26%.
Şi facturile au crescut. Plătim cu aproape 45% mai mult pentru gaze. Iar energia termică este cu peste 20% mai
scumpă faţă de februarie 2021.