Ştim deja că după fiecare scumpire a carburanţilor, încet dar sigur, preţurile celorlalte produse se majorează în lanţ.Zilele
acestea ne găsim însă într-o situaţie mai greu de înţeles. Preţul la pompă este în scădere dar nu se întrevede nicio ieftinere pe vre-un segment al pieţei.
Cu doar câteva luni în urmă preţul combustibililor creştea precum voinicul din poveste. La pompă, preţul motorinei
ajungea şi la 10 lei pe litru, iar benzina îi calca şi ea pe urme.
Un economist înţelege lucrurile dincolo de realitatea evidentă, pentru că lucruri precum războiul din Ucraina, reducerea extracţiei de petrol sau o lipsă de cooperare din partea statelor OPEC, evenimente care desi sunt departe de ţara noastră se simt în bugetul familiei.
Economiştii folosesc din ce în ce mai frecvent sintagme precum recesiune, inflaţie, creşterea dobânzilor …termeni care anunţă un viitor mai puţin fericit. Sunt însă şi câteva veşti bune. Pe de o parte benzina şi motorina sunt mai iefinte acum. Pe lângă subvenţia de la stat, preţul barilului de petrol a scăzut iar anticipaţiile specialiştilor sunt că acest trend se va menţine şi în perioada următoare. Deja plătim plătim cu 15 lei mai puţin pentru un plin de benzină faţă de luna trecută. În cazul motorinei, economia este de 12 lei. În ciuda opiniei populare avem unele din cele mai mici preţuri pe litru la nivel european. Dintre cele 27 de ţări membre ale Uniunii, suntem pe locul 7 la benzină şi pe 11 la motorină în acest clasament. Mai bine în top stau vecinii bulgari şi polonezii. De altfel, pentru cei care pleacă în concediu la sud de Dunăre e bine de ştiut că este mai
iefirn să alimenteze în Bulgaria. Aici, benzina şi motorina au preţuri sensibil egale, pe când la greci e mai scumpă benzina
şi mai ieftină motorina.