E-factura e stricată. Sunt deja peste 4 milioane de facturi trimise prin acest sistem implementat de stat, dar platforma are mari probleme. Antreprenorii se plâng că sistemul este greoi şi are o mulţime de erori. Mai mult, şi contabilii se plâng din cauza acestei noi obligaţii. Spun că sunt primii la care ajung facturile şi din această cauza pierd timp, iar munca le este îngreunată.
Platforma e-factura funcţionează fără probleme, iar erorile apar in cauza celor care folosec greşit sistemul, susţine ministrul Marcel Boloş. Antreprenorii spun, însă, că sistemul introdus la începutul anului nu a fost suficient testat şi nu face decât să de erori, bătăi de cap şi să genereze costuri.
”Serverele au fost destul de aglomerate şi sunt multe erori, sunt multe respingeri. Nu ştiu dacă toată lumea ştie, dar datele transmise la efactura trebuie transmise într-un anumit format. Adică noi nu putem să luăm o factură pur şi simplu pe care o emitem, să o punem în attach-ul unui mail şi să o trimitem la ministerul de finanţe. Noi trebuie să o concertim într-un format pe care să îl înţeleagă site-ul ministerului de finanţe. Şi conversia asta trebuie să o facem printr-un progrămel făcut de o firmă”, a declarat Feliciu Paraschiv, vicepreşedinte Asociaţia Comercianţilor Mici şi Mijlocii.
Asta face ca o platformă care trebuia să fie uşor de folosit să devină o necunoscută pentru mulţi.
”E foarte greu şi foarte inutil, extrem de inutil. Noi am propus acum câţiva ani ceva mult mai simplu. Un server al ministerului de finante, un server mare, unde noi să ne putem loga şi să emitem factura de acolo. Acum noi trebuie să convertim toate facturile astea printr-un progrămel, plăteşte şi acolo un abonament într-un format pe care îl înţelege ministerul de finanţe care e o complicăţenie şi nu vedem cum eradichează evaziunea fiscală chestia asta”, a mai spus Feliciu Paraschiv.
Costurile suplimentare le vor plăti tot clienţii, potrivit antreprenorilor. Dar e-factura este o problemă şi pentru contabili. Ei trebuie să încarce facturile companiilor în sistem, aşa că experţii îi sfătuiesc pe antreprenori să îşi urmărească singuri aceste documente şi să se asigure că nu există greşeli.
”Orice firmă ar trebui să aibă intern acest token la spv înregistrat pentru că trebuie urmărit dacă trimite că softul poate să spună că trimite, dar să nu trimită documentul şi până la urmă o să primească compania amendă, nu softul pe care îl foloseşte şi după aceea trebuie să urmărească ce facturi primesc acolo pentru că oricine poate să facă o glumă, să trimită o factură de 1 mil lei, ea deja devine doc oficial şi trebuie să îl respingi prin spv”, spune şi expertul în fiscalitate Radu Georgescu.
E-factura schimbă radical şi fluxul de aprobare al plăţilor.
”Introduce o nouă birocraţie şi se schimbă paradigma în companii pentru că va trebui să schimbi şi fluxul de operaţiuni în companii pentru că până acum facturile ajungeau în companie şi după aceea la contabil, acum cu efactura facturile ajung mai întâi la contabil şi după aceea se distribuie către companie. Acum contabilul primeşte o găleată de facturi care nu ştie unde să le trimită şi în companiile unde sunt mai mulţi aprobatori de plăţi trebuie să le împartă pe fiecare căprărie”, mai spune Radu Georgescu.
Până acum, ANAF primea la final de lună facturile emise şi recepţionate de către o firmă. De la 1 ianuarie, Fiscul vede aceste lucruri online, în timp real. Eventualele probleme ale sistemului ar trebui rezolvate în următoarele 3 luni. Tot de atunci antreprenorii vor fi amendaţi cu sume cuprinse între 1000 şi 10.000 de lei, dacă nu vor folosi sistemul pentru emiterea facturilor. De la 1 iulie, sancţiunile se vor schimba, ele vor reprezenta valoarea cotei de TVA din respectiva factură.