Guvernul Ciolacu are deja gata măsurile care protejează consumatorii împotriva scumpirilor mascate

Guvernul Ciolacu are deja gata măsurile care protejează consumatorii împotriva scumpirilor mascate

Guvernul Ciolacu a finalizat ordinal privind primele măsuri împotriva unei practici înşelătoare tot mai des întâlnite în retail: shrinkflation. Comercianţii vor fi obligaţi să informeze cumpărătorii dacă gramajul produsului a fost schimbat sau nu, astfel încât românii să nu mai achiziţioneze produse la acelaşi preţ, dar cu un gramaj mai mic.

(Comunicat de presă)

Premierul Marcel Ciolacu a adus această practică în atenţia publicului, denumind-o "o formă de înşelăciune împotriva consumatorilor". El a descris shrinkflatia ca fiind o scumpire "camuflată" şi nejustificată economic, sub un ambalaj similar. Astfel, după anunţul făcut de premierul Ciolacu săptămâna trecută, apar şi primele decizii.

Conform unei noi propuneri legislative, comercianţii care vând produse preambalate cu cantitatea modificată vor fi obligaţi să pună un afiş prin care să informeze cumpărătorii despre acest lucru, chiar dacă preţul rămâne acelaşi. Afişul trebuie să fie vizibil, lizibil şi de aceeaşi dimensiune cu restul informaţiilor de pe ambalaj, pe toată durata perioadei de vânzare a produselor.

Producătorii au început să scoată pe piaţă produse cu un alt gramaj, mai mic sau mai mare, decât cel prevăzut în actele normative privind plafonarea adaosului comercial. Această practică de shrinkflation a apărut în România cu precădere după ce Guvernul a limitat, la propunerea PSD, adaosul comercial la alimentele de bază ţi a evita creşteri de preţuri nejustificate. Măsură s-a constatat a fi foarte eficientă având în vedere că preţurile la unele alimente de bază s-au ieftinit şi cu 30%.

"Cer tuturor autorităţilor de control din România să intervină urgent. Iar în paralel, să pregătim o reglementare, pe modelul francez: producătorii să fie obligaţi să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă preţul produsului a rămas neschimbat. Şi, evident, sancţiuni dure pentru nerespectarea acestei obligaţii", a spus Marcel Ciolacu.

Astfel, producătorii au redus subtil gramajul produselor, fără să ajusteze preţurile şi, în multe cazuri, ambalajul rămâne neschimbat pentru a evita suspiciuni. Astfel, produsul rămâne la acelaşi preţ, dar cu o cantitate mai mică, ceea ce afectează direct consumatorii. În cazul produselor din lista cu adaos comercial plafonat, practic produsele sunt scoase de sub reglementările introduse de Executiv.

Limitarea adaosului comercial a dus la unele fluctuaţii sezoniere ale preţurilor la alimente, dată fiind plafonarea marjei adăugată de comercianţi la preţurile stabilite de producători în condiţii concurenţiale. Insă această măsură a redus speculaţiile de pe piaţă şi a contribuit la stabilizarea preţurilor la produsele alimentare. Această politică economică a avut un impact pozitiv asupra temperării inflaţiei generale.

Această practică nu numai că subminează încrederea consumatorilor, dar poate şi să le afecteze bugetul. Este important ca autorităţile să continue să monitorizeze aceste practici şi să impună reguli clare pentru a proteja interesele consumatorilor şi a menţine transparenţa în piaţă.

Social-democraţii consideră că, în contextul incertitudinilor economice şi geopolitice externe, este crucial să existe un mecanism de protecţie socială care să asigure stabilitatea preţurilor la produsele de strictă necesitate pentru un trai decent

România preia modelul francez

Aceste reglementări de combatere a shrinkflatiei există şi în Franţa. Începând din iulie, comercianţii francezi vor trebui să afişeze timp de două luni informaţii referitoare la diminuarea cantităţii produselor alimentare şi a altor bunuri de consum obişnuite, cum ar fi detergentul, care conduce la o creştere a preţului unitar, au anunţat autorităţile franceze.  Retailerii din Franţa vor fi obligaţi să informeze cumpărătorii atunci când dimensiunea produselor este redusă fără o scădere corespunzătoare a preţurilor, în lupta împotriva shrinkflaţiei.

Afla mai multe desprescumpirimascate
Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt