Marea îşi ia tributul sub o formă sau alta, spun cei obişnuiţi cu ea, după ce salvatorii au găsit bucăţi din submersibilul Titan pe fundul oceanului. A fost tragic al poveştii care a ţinut cinci zile cu sufletul la gură oameni de pe toată planeta. Paza de coastă americană a anunţat că zgomotul puternic auzit duminică a fost nu o explozie, ci o implozie, care i-a ucis instant pe cei cinci oameni aflaţi înuntru.
Următorul pas este ancheta, care va scoate la iveală dacă submersibilul era construit ca să reziste la asemenea presiuni uriaşe, cum sunt la adâncimea la care urma să se scufunde.
„La 4.000 de metri, unde este Titanicul, este o presiune uriaşă şi un submarin trebuie să fie construit să reziste. Un submarin este legat prin cabluri de o navă aflată la suprafaţă şi este scos afară dacă are probleme. Acesta nu era legat, de sub apă nu se poate comunica decât prin sunete, aveau şi ei un sistem primitiv. Acest submarin nu avea nici sistemul care elimină aerul consumat din interior. Submarinul avea şi uşa care se deschidea spre exterior, altă piedică în calea salvării. Multe alte companii s-au plâns cu un an înainte că această companie nu face lucruri în regulă. Probabil că submarinul a implodat chiar duminică, atunci când armata americană a anunţat că a fost detectată o explozie. A fost vorba de ignorarea unor măsuri de siguranţă, cu bună ştiinţă, ca să reducă preţul, probabil”, a declarat la Prima News fizicianul Cristian Presură.
„Ei nici nu şi-au dat seama ce s-a întâmplat la implozia submarinului. Dacă un singur por a cedat în structură, a făcut implozie. la 4000 de metri presiunea este de 400 de kg forţă. Accidente sunt în continuare pe mare, pentru că marea îşi ia tributul sub o formă sau alta. Reglementările sunt destul de laxe referitor la scufundarea de agrement. Intervenţia unor autorităţi în apele internaţionale este imposibilă. Sunt 175 de state care se învecinează cu oceanul planetar şi cred că poţi să găseşti un stat a cărui legislaţie să permită să pleci de acolo”, a subliniat ambasadorul Organizaţiei Maritime Internaţionale, Ovidiu Cupşa.
Între timp, au apărut şi imagini cu ultimele momente de dinaintea scufundării.
Ultimele imagini cu Titan au fost surprinse de pe puntea navei pilot Polar Prince, de unde a fost lansat submersibilul. Clipul video a fost postat pe TikTok de o angajată, iar în spatele ei se vede Titan, pregătit de coborâre. Tânăra l-a filmat şi pe exploratorul francez Paul Henri Nargelot, unul dintre cei cinci pasageri. Nargelot, în vârstă de 77 de ani, e cunoscut ca ”domnul Titanic”, pentru că a vizitat epava navei de 37 de ori.
Noi nave şi submarine au fost trimise de SUA, Canada, Marea Britanie şi Franţa în misiunea contra cronometru de găsire a submarinului Titan. Autorităţile încă speră la o minune, deşi rezerva de oxigen s-a terminat, conform estimărilor. Experţii spun că nivelul de oxigen din submarin depinde de mai mulţi factori. Pasagerii şi-ar putea prelungi viaţa dacă ar respira mai lent, dar în condiţii de stres, acest lucru este aproape imposibil. De asemenea, frigul şi acumularea de dioxid de carbon acţionează ca un sedativ.
Inteceptarea sunetelor la un interval de 30 de minute le-a dat speranţă salvatorilor. Dar zona de unde provin rămâne neidentificată. Şi chiar dacă salvatorii ar găsi submarinul, acesta ar trebui scos la suprafaţă cu ajutorul unor vehicule controlate de la distanţă, ceea ce ar dura ore întregi. Dacă Titan a ajuns până la epava vasului Titanic, atunci misiunea va fi aproape imposibilă căci aceste vehicule subacvatice nu pot coborî.