Privită cu scepticism, „taxa pe zahăr” introdusă de Guvern a dus la profituri ale industriei băuturilor cu conţinut ridicat de zahăr. Cei mai mari 5 jucători de pe piaţă au raportat creşteri de până la aproximativ 2.100% faţă de 2022.
„Taxa pe zahăr” face parte dintr-o serie de măsuri menite să îmbunătăţească sănătatea românilor şi să sprijine, în acelaşi timp, şi economia naţională. Pe lângă impactul favorabil semnificativ asupra sănătăţii populaţiei, aceasta a fost benefică inclusiv industriei băuturilor răcoritoare. Rezultatele financiare din 2023 demonstrează că nu doar că nu a falimentat industria, ci a contribuit la o creştere substanţială a veniturilor şi profitabilităţii companiilor din domeniu.
Potrivit unei analize recente a Ziarului Financiar, bazate pe datele Euromonitor, România este a doua cea mai mare piaţă din regiune pentru băuturi răcoritoare, cu un consum per capita de 215 litri anual, depăşind media europeană la numărul de pahare de băuturi acidulate consumate.
Taxa pe zahăr a fost implementată ca o măsură dublă: descurajarea consumului excesiv de zahăr, cunoscut pentru efectele sale negative asupra sănătăţii, şi generarea de venituri suplimentare la bugetul de stat. Taxa a vizat în special băuturile răcoritoare cu conţinut ridicat de zahăr, crescând TVA-ul de la 9% la 19% pentru aceste produse.
Contrar declaraţiilor iniţiale de risc de faliment, industria băuturilor răcoritoare a înregistrat creşteri impresionante în anul 2023. Conform datelor analizate de economica.net, afacerile celor mai mari 5 jucători de pe piaţă au raportat creşteri de până la aproximativ 2.100% faţă de anul precedent.
Afacerile numelor mari din industria băuturilor răcoritoare urcă spectaculos
PepsiCo a avut o creştere spectaculoasă a profitului net, de aproape 2.100 de ori mai mare decât în anul precedent, atingând 90,5 mil. lei, în timp ce la cifra de afaceri, creşterea a fost de 21,77%, până la aproape 2 mld. lei în 2023. Această creştere a fost dublată şi de investiţii semnificative, cum ar fi instalarea unei noi linii de producţie complet automatizate la fabrica din Dragomireşti, Ilfov.
Coca-Cola HBC România a înregistrat la rândul său anul trecut afaceri cumulate de peste 3,5 mld. lei, cu 7,9% mai mult decât în anul anterior şi un profit de peste 430 mil. lei, cu circa 10% mai mult decât în 2022.
De asemenea, Romaqua Group, producătorul brandurilor Borsec şi Giusto, a depăşit la rândul ei, în premieră, o cifră de afaceri de 1,1 mld. lei, (creştere de 16,27% faţă de anul anterior), în timp ce profitul net a urcat cu 88,46% şi a atins 92,9 mil. lei.
Sectorul băuturilor răcoritoare este un exemplu ce ilustrează atractivitatea pieţei din România şi a mediului de afaceri stabil şi predictibil creat de Guvernul Ciolacu. Giganţii Pepsi şi Coca-Cola, se numără printre firmele ce au recunoscut potenţialul acestei pieţe, motiv pentru care continuă să investească semnificativ la nivel local.