Ţara din Europa unde şoferii îşi pot da singuri verde la semafoare de pe o aplicaţie mobilă

Ţara din Europa unde şoferii îşi pot da singuri verde la semafoare de pe o aplicaţie mobilă

Nu mai puţin de 230 de intersecţii din Belgia au fost echipate cu semafoare inteligente care îşi pot schimba culoarea în verde, dacă şoferii care se apropie de intersecţie au o aplicaţie dedicată. Acelaşi lucru s-a petrecut anterior şi în Olanda, iar scopul final este ca maşinile să găsească întotdeauna verde la semafor, scrie Profit.ro.

Sunt cunoscute scenele amuzante cu o singură maşină în tot oraşul care aşteaptă în miez de noapte în faţa semaforului aprins pe roşu.

Scene de acest tip sunt tot mai rare în Belgia, unde semafoarele inteligente şi softul  dezvoltat de autorităţi fac parte dintr-o mică revoluţie a traficului. Sistemul este foarte simplu şi se bazează pe senzori, camere video şi o aplicaţie compatibilă.

Dacă vehiculul se apropie de semafor şi din cealaltă direcţie nu vine niciun vehicul, culorile se schimbă pentru a elibera drumul şoferului care se apropie.

Aplicaţia şi semafoarele funcţionează în acest mod atât pentru maşini, cât şi pentru motociclete sau biciclete.

Specialiştii spun că acest tip de control al semafoarelor funcţionează şi în alte perioade ale zilei, cu condiţia să nu fie ore de vârf, cu trafic aglomerat, iar scopul este eliminarea staţionării inutile a vehiculelor la semafor, cu efecte evidente de poluare şi consum de carburant.

Potrivit statisticilor transmise de autorităţile din Flandra, regiunea în care a fost implementat sistemul, peste 200.000 de şoferi au apelat la acest serviciu pentru a-şi elibera sensul de mers la semafor, printr-una dintre aplicaţiile care permit comunicarea cu tehnologia instalată pe stâlpii de semafor.

Chiar dacă sistemul este unui deschis şi permite accesul la date pentru orice aplicaţie de trafic compatibilă, cele mai utilizate softuri de navigaţie, Waze şi Google Maps, încă nu au implementată tehnologia necesară.

Acest lucru împiedică, deocamdată, implementarea pe scară largă a sistemului, dat fiind faptul că ponderea Waze şi Maps este uriaşă în telefoanele şoferilor, dar autorităţile rutiere belgiene susţin că negociază cu cei de la Google pentru a depăşi şi acest obstacol.

În etapa următoare gândită de creatorii acestui sistem urmează să fie dezvoltată o soluţie şi mai avansată care va fi integrată direct în arhitectura electronică a vehiculelor, astfel încât să nu mai fie necesară prezenţa unui telefon şi a unei aplicaţii terţe.

Odată cu integrarea, sistemul ar putea funcţiona automatizat, pentru toate maşinile care vor avea instalată tehnologia în hărţile de navigaţie, iar semafoarele s-ar schimba pe verde automat, ori de câte ori este posibil.

În prezent se fac teste cu vehiculele de intervenţii, ambulanţe şi pompieri, care să poată trece prin intersecţii fără să mai pună în pericol traficul, prin schimbare automată a semafoarelor la apropierea acestor vehicule. Practic, ele capătă prioritate direct, fără să mai fie nevoie de forţarea intersecţiei cu sirene şi girofar.

În cealaltă regiune a Belgiei, Valonia, sistemul urmează să fie pus în funcţiune în 2026, cu peste 700 de intersecţii.

Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt