Sub presiunea celui mai mare grup politic din Europa, Comisia Europeană caută o soluţie de anulare a măsurii privind interzicerea vânzării de automobile cu motoare pe combustie, din 2035. Producţia acestora ar urma să fie permisă, dar cu condiţia folosirii biocombustibililor sau a unor “alternative cu emisii scăzute”, scrie Profit.ro.
Grupul argumentează că această decizie pune presiune pe industria auto din Europa, conform unui document văzut de Financial Times. Partidul Popular European (PPE) a propus ca motoarele cu ardere să fie permise în continuare, dacă folosesc biocombustibili sau alte alternative cu emisii scăzute, cconform FT.
Grupul a sugerat, totodată, ca amenzile pentru depăşirea limitei de emisii să fie reconsiderate. Acestea urmează să intre în vigoare anul viitor şi au fost concepute pentru a pune presiune pe producătorii auto să-şi crească ponderea de vehicule electrice (EV) vândute. PPE susţine, în prezent, că amenzile sunt contraproductive, având în vedere scăderea vânzărilor de EV, arată BiziDay.
PPE a solicitat o revizuire a interdicţiei, pentru 2025. Astfel, grupul îşi propune să “corecteze” interdicţia şi “să ofere sectorului o certitudine juridică şi o garanţie de planificare cât mai curând posibil”. În paralel, preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, care provine ea însăşi din PPE, dar este şi cea care a reiterat “Green Deal” şi interdicţia motoarelor cu combustie din 2035, şi-a reiterat angajamentul faţă de această măsură, dar a declarat că va discuta cu părţile interesate din industrie pentru a căuta o cale prin care să fie găsită o soluţie de compromis.
Îngrijorările producătorilor auto, precum Volkswagen şi Ford, care au anunţat concedieri, au crescut. În acelaşi timp, toţi marii producători din industria auto din UE, cu excepţia Renault, au emis avertismente privind scăderea profitului. Ei concurează cu vehiculele electrice din China, puternic subvenţionate, şi care, deci, sunt mai ieftine.
Liderul PPE, Manfred Weber, a urmărit o alianţă cu alte grupuri politice, inclusiv cu premierul Italiei, Giorgia Meloni, care a criticat interdicţia şi a descris-o ca fiind “autodistructivă”. Cancelarul german Olaf Scholz a solicitat, de asemenea, eliminarea sancţiunilor pentru producătorii de automobile.