Invitat în cadrul emisiunii Insider Politic de la Prima TV, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a vorbit despre ce s-a întâmplat la negocierii pe care le-a purtat cu transportatorii şi fermierii. Grindeanu spune că a ajuns la un acord cu protestatarii încă din prima seară, pentru că ”toată lumea a dorit să găsească o soluţie şi am găsit-o”.
”Am avut întâlniri şi cu cei care nu sunt organizaţi în asociaţii, în confederaţii, de tipul celor care sunt în stradă, să zicem, la Afumaţi, care au ţinut să spună de la prima întâlnire că ei nu fac parte din uniuni ale transportatorilor. Dar şi cu cei cu formele organizate, care sunt de fapt partenerii noştri sociali, cu care ne consultăm periodic.
Vreau să vă spun, din start, că din prima seară noi am ajuns la un acord pe care l-am dat public, l-am semnat, lucruri pe care eu am putut, eu şi echipa mea, că nu e vorba doar de Sorin Grindeanu, am putut să mi le asum. Toată lumea a dorit să găsească o soluţie şi am găsit-o. Dovadă că am semnat acele lucruri, dovadă că am făcut, după aceea, la prima şedinţă de guvern, s-au luat anumite hotărâri care ţineau în parte de cererile pe care le-au avut transportatorii.
Sigur, sunt lucruri pe care nu poţi să le negociezi, sunt lucruri pe care nu e normal să le pui sub semnul întrebării. Nu ştiu, n-ar trebui să intru neapărat pe exemple punctuale, dar am fost de acord, spre exemplu, cu propuneri care ţin de plata rovinetei. Atunci când spre exemplu stai la coadă la vamă la Siret, unde ştim că e o nebunie, şi stai trei zile la coadă, păi dacă stai trei zile nu primeşti amendă, că nu stai din vina ta. Efectiv, stai, nu foloseşti. Asta e un lucru cu care am fost de acord.
De asemenea, am mai fost de acord cu revenirea la un sistem de toleranţă la greutate, aşa cum a fost până în mai anul trecut, şi care pare că era mai bun decât noul sistem. Nu e foarte mare schimbarea, e mai simplă.
De asemenea, am fost de acord, eu şi echipa mea, cu lucruri care ţin de administrarea, să zicem, mai bună a punctelor de trecere a frontierei. Acolo unde infrastructura permite să putem să avem, de exemplu, pentru camioane, culoare diferită pentru camioanele care sunt cu UE, din ţări membri ale Uniunii Europene, faţă de camioane non-UE. Iarăşi e un lucru care poate veni în ajutorul fluidizării traficului la punctele de frontiere. Sunt propuneri de acest tip şi multe altele”, a declarat Grindeanu.
Ministrul a mai precizat că el personal nu a primit din partea protestatarilor niciun fel de propunere pentru motorină gratis.
”La întâlnirea cu mine nu. De-asta vă spuneam, că propuneri, dacă au fost, au fost la alte întâlniri de tipul acesta, să fie mătorina gratuită, să nu mai plătim, de exemplu, rovinietă, astea sunt lucruri care nu pot fi acceptate, indiferent de ministru sau minister. Altele care pot îmbunătăţi, sigur că da, ne aşezăm la masă şi găsim soluţii care să vină şi să poată fi acceptate de ambele părţi.
Grindeanu a mai dat asigurări că, în portul Constanţa, camioanele din Ucraina nu au niciun fel de regim preferenţial în faţa celor din România, iar dacă va intra în posesia unor dovezi contrare va destitui toată conducerea portului.
”Eu nu cred că fermierii se refereau la transportul pe cale ferată, ci rutier. Pentru că spuneau că parte din cantităţile care intră în România şi se duc spre portul Constanţa, de exemplu, sunt descărcate şi n-ajung să fie exportate şi, cumva la negru se descărcă undeva, ilegal, să ne înţelegem, ilegal, pentru că n-ai voie să faci acest lucru pe legislaţia din România în acest moment. Trebuie luate acele licenţe, aşa cum bine ştiţi. Deci, ilegal. Deci, dacă aceste lucruri conform legii, sunt evitate, adică se desigilează, există complici la Vama, la Poliţia de Frontieră, pe interiorul teritoriului României. Astea sunt lucruri care sunt în afară a legii şi, în momentul în care vor fi... dacă sunt adevărate, eu n-am niciun semnal. Au fost şedinţe pe care le-am avut în interiorul echipei guvernamentale, cu parte din echipa guvernamentală, în toate aceste două săptămâni. Nu există semnale de acest tip. Şi repet, dacă ar exista, sunt în afară a legii şi oamenii aceia plătesc. Plătesc în sensul juridic, sunt pedepsiţi.
Nu e treaba mea ca ministru să răspund la lucruri care par că ţin de un fel de teoria conspiraţiei, că în portul Constanţa camioanele din Ucraina sunt favorizate, au regim preferenţial de a intra în faţa camionelor din România. Eu am spus un lucru. Dacă mi se aduce cea mai mică dovadă că acest lucru se întâmplă, toată conducerea portului Constanţa o destitui. Toată. Nu există acest sistem. A, că poate unul a fost mai rapid şi a intrat, dar nu există un sistem care să fie pus la punct astfel încât să fie favorizate camioanele din Ucraina. Exclus aşa ceva, să aibă un regim preferenţial. Exclus aşa ceva. Dacă există acest lucru, deşi e un lucru care nu ţine de mine, cei care fac treaba asta, care în mod normal ar trebui să aibă complici pe întregul lanţ, de la ieşirea din Ucraina, la intrarea în România, până la Constanţa, unde îi cântăresc, că trebuie să desigilez, un întreg grup infracţional.
E treaba celor care se ocupă să-i găsească. Toate aceste lucruri sunt, de fapt, lucruri care par aşa că au intrat în folclorul nostru şi e un adevăr ştiut. Mi s-a mai pus în gură un lucru pe care chiar nu mi se pare normal să... Eu sunt un tip asumat, când am şi spun nişte lucruri, chiar dacă nu plac public, mi le argumentez şi le susţin în continuare. Că am spus că la întâlnirea, prima întâlnire, atunci de aproape a două săptămâni, că discutăm orice, doar despre cerealele din Ucraina, nu că mă ridic şi plec. Şi asta a spus-o cineva la televizor, care nici măcar nu a fost la acea întâlnire. Adică mi se par nişte manipulări din acestea grosolane. Eu nu ştiu ce doresc, unde se doreşte a se ajunge”, a mai spus Grindeanu.