România trece în această noapte la ”ora de iarnă”. Ceasurile se dau înapoi cu o oră / Cum se modifică circulaţia trenurilor

România trece în această noapte la ”ora de iarnă”. Ceasurile se dau înapoi cu o oră / Cum se modifică circulaţia trenurilor

România trece la ora oficială ”de iarnă”, în noaptea de sâmbătă spre duminică, adică 25-26 octombrie, când ora 4.00 devine ora 3.00, ceea ce va face ca ziua de 26 octombrie să fie cea mai lungă din acest an. Bruxelles-ul insistă pentru renunţarea la schimbarea orei., la şapte ani de la lansarea propunerii în acest sens.”A venit timpul să oprim în sfârşit schimbarea orei”, a pledat comisarul european pentru Transporturi Apostolos Tzitzikostas, confirmând că Executivul european nu a abandonat lupta.

În noaptea de 25 spre 26 octombrie, România revine de la ora de vară, care se aplică din ultima duminică a lunii martie, la ora Europei de Est sau Timpul Legal Român. Astfel, începând de duminică, România va avea două ore avans faţă de timpul universal coordonat (UTC).

România se află în fusul orar 2, iar Timpul Legal Român se aplică din ultima duminică a lunii octombrie până în ultima duminică a lunii martie, când România trece la ora de vară, iar diferenţa faţă de UTC este de trei ore.

Parlamentul European a decis în martie 2019 renunţarea la schimbarea orei, măsură care urma să intre în vigoare din 2021, decizia trebuind însă confirmată şi de Parlamentele naţionale, conform News.ro.

Bruxellesul consideră că a venit timpul să se pună capăt schimbării orei

”A venit timpul să oprim în sfârşit schimbarea orei”, a pledat comisarul Transporturilor Apostolos Tzitzikostas, confirmând că Executivul european nu a abandonat lupta.

Acest sistem ”ne priveşte pe toţi, ne enervează pe cei mai mulţi dintre noi şi, aş spune şi mai mult, ne face rău”, în pofida faptului că ”nu mai genereză economii de energie”, a declarat el.

Comisia Europeană a comandat o nouă analiză, pentru a-şi susţine eforturile de abolire a schimbării orei.

Spania a lansat, la rândul său, un nou apel la suprimarea schimbării orei, într-o reuniune, luni, a miniştrilor Energiei.

Potrivit unei surse diplomatice europene, Polonia şi Finlanda au susţinut acest demers.

”Schimbarea orei de două ori pe an nu mai are niciun sens. Acest lucru abia dacă mai contribuie la ecomisirea de energie, însă are efecte negative asupra sănătăţii şi vieţii oamenilor”, a apărat pe X premierul spaniol Pedro Sanchez.

Ţările europene au introdus dispoziţiile privind orarul de vară în secolul trecut, pentru a economisi energie

Începând cu 1980, Uniunea Europeană a adoptat treptat acte legislative care să pună capăt schemelor naţionale divergente în materie de schimbări ale orei. Cu toate acestea, în 2018, scopul schimbării orei a devenit mult mai puţin relevant, existând studii care sugerează că economiile de energie sunt minore, iar cetăţenii se plâng tot mai mult de efecte negative asupra sănătăţii.

În România, ora de vară a fost introdusă pentru prima dată în 1932, între 22 mai şi 2 octombrie. Primii care au introdus ora de vară au fost germanii, începând din 1916 (între 30 aprilie şi 1 octombrie). Au urmat britanicii, care au introdus ora de vară tot în 1916 (între 21 mai şi 16 octombrie). Alte ţări care au introdus ora de vara au fost: Belgia, Denemarca, Franţa, Italia, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Portugalia, Suedia, Turcia şi Tasmania. Pe 19 martie 1918 a fost introdusă şi în Statele Unite ale Americii, dar a fost folosită doar până în 1919.

Cum modifică trecerea la ora de iarnă mersul trenurilor 

În noaptea de 25/26 octombrie 2025, trenurile de călători şi de marfă vor fi expediate din staţiile de plecare conform orei oficiale de vară, până la ora 04:00, care, odată cu trecerea la ora de iarnă, va deveni ora 03:00.

Trenurile de călători aflate în circulaţie după ora 04:00 (ora oficială de vară) vor opri, de regulă, în prima staţie destinată opririi călătorilor, urmând a-şi relua circulaţia conform noii ore a Europei Orientale.

Trenurile de călători care, la momentul schimbării orei, mai au de parcurs o distanţă scurtă până la destinaţie, îşi vor continua mersul până la staţia finală, fără oprire prelungită.

De asemenea, trenurile de marfă aflate în circulaţie în intervalul respectiv îşi vor continua deplasarea până la staţia de destinaţie, conform planificării operative.

Întrucât şi statele vecine aplică trecerea la ora oficială a Europei, trenurile internaţionale care circulă între staţiile de frontieră cu Republica Moldova, Ungaria, Serbia, Ucraina şi Bulgaria vor respecta orarul prevăzut în mersul de tren în vigoare.

Pentru a evita eventualele neplăceri cauzate de modificarea orei, CFR recomandă publicului călător să consulte, înainte de efectuarea călătoriei: site-ul oficial www.mersultrenurilor.infofer.ro; site-urile operatorilor de transport feroviar; informaţiile afişate în staţiile de cale ferată şi la casele de bilete.

Cum ne afectează schimbarea orei

Schimbarea orei poate afecta diferit oamenii, în funcţie de vârstă, stil de viaţă şi sănătate. Specialiştii susţin că schimbările de oră pot cauza anumite probleme temporare în ritmul circadian, ceea ce poate duce la oboseală, somnolenţă, scăderea performanţei la locul de muncă şi creşterea riscului de accidente. Copiii şi vârstnicii pot fi cei mai afectaţi, deoarece ritmurile lor biologice sunt mai sensibile la schimbări.

De asemenea, adaptarea la ora de iarnă poate influenţa şi dispoziţia emoţională a oamenilor, deoarece zilele mai scurte şi mai puţină lumină naturală pot creşte riscul de depresie sezonieră, un tip de depresie legat de schimbările de sezon, în special în lunile de iarnă.

Afla mai multe despreora de iarnacfr
Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt