Tot mai multe state membre UE impun la acest moment restaurantelor să prezinte ţara de provenienţă a cărnii pe care o servesc clienţilor la masă.
Comisia Europeană sugerează chiar că o astfel de măsură ar putea deveni obligatorie la nivelul întregii Uniuni, conform Euractiv.
Suedia este cea mai recentă ţară din UE care a introdus obligativitatea etichetării originii cărnii în restaurante, într-un moment în care Comisia Europeană ia în calcul o reglementare similară la nivel european, ca parte a strategiei sale pentru viitorul agriculturii.
În prezent, legislaţia UE impune indicarea ţării de origine pentru carnea de vită, porc, oaie, capră şi pasăre destinată comercializării, dar nu există nicio obligaţie la nivel european privind menţionarea originii cărnii servite în restaurante.
Tot mai multe ţări adoptă reguli stricte
Cu toate acestea, mai multe state membre au implementat deja măsuri proprii pentru a asigura transparenţa privind originea cărnii din restaurante.
În Slovacia, obligativitatea de a menţiona provenienţa cărnii este în vigoare din 2019 şi se aplică în restaurante, cantine, bistrouri şi standuri din cadrul festivalurilor. Regula vizează carnea de porc, vită, pasăre, oaie şi capră.
Finlanda a adoptat aceeaşi măsură în acelaşi an. Deşi initial restaurantele au fost reticente, considerând că acest lucru le-ar impune o povară administrativă semnificativă, s-a ajuns la un compromis: dacă menţionarea originii pe meniu este considerată împovărătoare, informaţia trebuie să fie disponibilă pe un panou de afişaj sau la cererea clientului.
Germania ar putea urma aceeaşi direcţie. Asociaţia Germană a Industriei Avicole (ZDG) face presiuni asupra viitorului guvern federal pentru a adopta măsuri similare.
În Estonia, un proiect legislativ în acest sens a fost publicat luna trecută, iar în aceeaşi zi guvernul francez a emis un decret care impune obligativitatea afişării originii pentru toate tipurile de carne servite în restaurante.
Francezii susţin etichetarea originii
În Franţa, măsura este bine primită atât de producători, cât şi de restaurante.
„Consumul de carne de porc este în creştere, iar oamenii nu ştiu de unde provine această carne”, a declarat Anne Richard, director al asociaţiei franceze a industriei porcine (INAPORC), pentru Euractiv.
Potrivit unui sondaj INAPORC realizat în 2024, „80% dintre francezi vor să ştie originea cărnii pe care o consumă şi sunt sensibili la faptul că provine din Franţa”.
Yann Nédélec, directorul asociaţiei franceze a industriei avicole (ANVOL), a salutat decizia guvernului, afirmând că această obligaţie „va favoriza produsele franceze”.
Preşedintele Asociaţiei Profesioniştilor din Restaurantele Franceze, Alain Fontaine, consideră că transparenţa va încuraja consumatorii să aleagă produsele locale: „Dacă consumatorii au această transparenţă, se vor îndrepta în mod natural către produsele franceze”.
Fontaine respinge ideea că această măsură ar putea duce la creşteri de preţ, susţinând că „carnea franceză cumpărată de proprietarii de restaurante nu este mai scumpă decât cea străină”.
Spre o reglementare la nivel european?
În ciuda sprijinului unor state membre pentru această măsură, o extindere a etichetării originii cărnii la nivelul întregii UE rămâne o temă controversată.
Totuşi, opt ţări europene – Franţa, Finlanda, Grecia, Italia, Lituania, Portugalia, România şi Spania – au aprobat deja propriile scheme naţionale privind etichetarea originii anumitor alimente.