La finalul anului trecut, anunţul sobru făcut de Honda şi Nissan, pentru un plan de fuziune care ar fi urmat să conducă, în realitate, la preluarea Nissan de către Honda printr-un holding, a creat impresia unor negocieri aflate la final, care au deja un rezultat bine conturat. Acum, după doar o lună de la semnarea memorandului dintre cele două, toată povestea pare să fie aruncată în aer de refuzul acţionarilor Nissan de a se preda. Printre ei, bineînţeles, se află Renault, care încă mai controlează un pachet consistent, scrie Profit.ro.
Fuziunea dintre Nissan şi Honda, de fapt o achiziţie mascată a producătorului Nissan de către rivalul său, Honda, are mari şanse să nu fie realizată, după cum arată cele mai noi informaţii. Explicaţia se află, în primul rând, la Renault, o companie care s-ar trezi puternic afectată în propriile interese, dacă fuziunea s-ar realiza în condiţii pe care nu le poate controla.
Profit.ro scria încă din decembrie că Renault va fi o victimă a fuziunii, pentru că acţiunile sale s-ar diminua considerabil, iar parteneriatul cu Nissan, care astăzi generează sinergii uriaşe francezilor, prin utilizarea de platforme comune, ar deveni de-a dreptul istorie. Chiar dacă răspunsul Renault, venit la scurt timp după anunţul Nissan – Honda a părut unul echilibrat şi lipsit de implicare, din mesajul său s-a putut citi foarte clar că acţionarii Renault (între care se găseşte chiar Statul Francez) nu vor renunţa aşa de uşor, dacă fuziunea le va afecta poziţia în cadrul Nissan. „Ca principal acţionar al Nissan, Renault Group va lua în considerare toate opţiunile bazate pe interesul prioritar al Grupului şi al acţionarilor săi”, a transmis atunci compania franceză, indirect, partenerilor de la Nissan.
În ianuarie, au fost confirmate informaţiile privind vizita pe care o delegaţie a Renault a făcut-o la Nissan, în Japonia, pentru a discuta cu managementul companiei planurile privind fuziunea. S-a scris şi despre o posibilă ofertă pe care Honda ar fi făcut-o francezilor pentru achiziţia pachetului deţinut de Renault. Toate au fost vizibile doar într-o mică măsură, pentru că subiectul discuţiilor a fost preluat de presă doar în proporţia dorită de părţile implicate.
Astăzi, însă, întreg planul nu mai pare vibil, pentru că mai multe surse scriu despre faptul că board-ul Nissan nu are majoritate pentru a susţine fuziunea cu Honda şi va vota, cel mai probabil, împotrivă. „Integrarea Honda Nissan ar putea fi respinsă”, scrie cotidianul Asahi Shimbun, din Japonia, iar Bloomber confirmă cu propriile surse: „Nissan ar putea să respingă oferta Honda de fuziune”. Calendarul propus de cele două companii la finele anului trecut prevedea ca, în februarie, să fie demarate discuţiile concrete, după ce fiecare actor implicat decide în propriul board că acesta este drumul corect.
Vestea privind abandonarea acestui plan de către Nissan, la presiunea acţionarilor şi, în special, la presiunea Renault, vine la scurt timp după ce Mitsubishi a dat de înţeles că nu este atrasă de această fuziune. CEO-ul Mitsubishi, Takao Kata, a spus că va lua decizia după ce Nissan şi Honda vor ajunge la o concluzie finală, concluzie care, iată, s-ar putea să nu fie în concordanţă cu planurile iniţiale.
Procesul de integrare pe care l-au propus Honda şi Nissan presupune înfiinţarea unui holding, care să controleze ambii constructori auto. Holdingul ar urma să fie înfiinţat prin transferul de acţiuni, în funcţie de evaluarea fiecărui acţionar. Acţiunile noii companii vor fi listate la bursă începând din 2026. Din momentul listării, cele două companii ar fi devenit filiale deţinute în totalitate de noua companie şi vor fi radiate de pe bursă.
Calendarul de integrare prevedea semnarea acordului definitiv în luna iunie 2025, şedinţa AGA pentru aprobare a transferului de acţiuni în aprilie 2026 şi scoaterea de pe bursă a vechilor acţiuni Nissan şi Honda, în august 2026, dată la care ar urma să intre în vigoare transferul de acţiuni.
Acordul semnat de cele două părţi menţionează că Honda va deţine o majoritate în structura de management, precum şi funcţiile de preşedinte şi CEO.