Înmatriculările de autoturisme din România au înregistrat în luna iulie un avans care a surprins pe toată lumea, cauzele reale fiind mai greu de clarificat. Surse din piaţa auto au declarat însă pentru Profit.ro că sunt mai mulţi factori care au stimulat înmatriculările simultan, în timp ce anularea Rabla a tras în jos piaţa.
În luna iulie, piaţa auto pare că s-a deblocat, după mai multe luni consecutive de scădere. În realitate, lucrurile au fost influenţate de mai mulţi factori independenţi care s-au suprapus, după cum declară pentru Profit.ro reprezentantul unei companii cu volume mari vândute.
În primul rând, reamintim că piaţa auto este puternic influenţată de situaţia Programului Rabla, care a fost amânat pentru mai multe luni de guvern, generând indecizie în rândul cumpărătorilor.
Ulterior, anunţul privind suspendarea programului a dat şi mai mult peste cap vânzările, în timp ce unii cumpărători au preferat să nu mai aştepte.
Cauze cumulate ale creşterii pieţei auto în iulie
Prima observaţie referitor la ce s-a întâmplat arată că această creştere a fost susţinută în special de persoanele juridice, care au avut o pondere de 55% în vânzările din iulie.
„Primul factor major a fost legislaţia referitoare la normele GSR2 cu privire la unele sisteme de asistenţă ale maşinilor. Legislaţia a intrat în vigoare în urmă cu un an, dar anumite modele au beneficiat de o derogare de un an. Acum, maşinile aflate pe stoc sau livrate şi aflate în perioada de 90 de zile de înmatriculare au fost obligate să se înmatriculeze de urgenţă”, au explicat pentru Profit.ro cei din piaţa auto.
În caz contrar, aceste maşini nu ar mai fi putut să fie înmatriculate legal. Pe de o parte, stocurile au fost vândute cu promoţii pentru a fi eliminate, pe de altă parte clienţii au fost somaţi să-şi înmatriculeze maşinile înainte de 1 iulie.
Un al doilea factor a fost Programul Rabla în sine. „După anularea acestuia, importatorii şi dealerii au demarat acţiuni comerciale proactive şi campanii agresive pentru a diminua fenomenul de anulare a comenzilor care începuse deja să-şi facă apariţia. A fost evidentă încercarea prin toate mijloacele de atenuare a impactului negativ asupra stocurilor.
În acest fel, s-a menţinut interesul clienţilor şi pierderile s-au transformat parţial în vânzări”, a mai precizat sursa citată, care a amintit că în multe cazuri maşinile s-au vândut cu profituri foarte mici sau chiar cu pierderi.
Iminenta creştere a TVA la 1 august a determinat accelerarea vânzărilor către persoane fizice, care au căutat să evite o creştere ulterioară a preţului.
Scăderi ale vânzărilor de maşini electrice
Potrivit datelor analizate de Profit.ro, pe segmentul de maşini electrice s-a înregistrat o nouă scădere masivă, cu aproape 18 procente, care arată cât de mare a fost impactul suspendării Rabla.
În total, au fost înmatriculate numai 525 de automobile electrice, în pofida faptului că în urmă cu un an piaţa de electrice era deja la pămând în urma reducerii tichetului Rabla Plus la 5000 de euro. Hyundai a vândut cele mai multe automobile, 169 de unităţi, ca urmare a faptului că a avut unul dintre modelele sale electrice pe lista de maşini cu derogare de un an pentru GSR2, iar în iulie expira acest termen.
Ford a fost a doua cea mai vândută marcă de maşini electrice, pe fondul campaniei prin care a redus masiv preţul maşinilor electrice.
Pe locul al treilea s-a situat Tesla, cu doar 61 de maşini înmatriculate şi o scădere de 75%. Mercedes-Benz şi BMW au vândut 32 şi, respectiv, 26 de automobile electrice, în segmentele în care Programul Rabla nu are un impact atât de mare asupra clienţilor. Celelalte mărci au vândut doar simbolic, în special către companii.
Cel mai mare impact al amânării Rabla a fost înregistrat de Dacia Spring, care în iulie a vândut doar un singur exemplar.
În acest moment, piaţa de maşini electrice mai are doar 3% din totalul vânzărilor, o scădere dramatică după performanţa din 2023, când a depăşit 10 procente.
Dacia, marca cea mai afectată de suspendarea Rabla
Pe toate cele şapte luni care au trecut de la începutul anului, vânzările de autoturisme din România au o scădere de 16%, chiar dacă iulie a venit cu această creştere majoră.
Dacia este principala marcă afectată, cu o scădere de 23,5%, care în volume se traduce printr-un minus de 7.000 de vehicule care n-au mai fost vândute, n-au mai fost produse, n-au mai generat TVA şi nici impozite.
Renault şi Hyundai au de asemenea scăderi de peste 20 de procente, iar Toyota a scăzut doar cu -7%, în timp ce Skoda a avut o creştere uşoară, de 2,6 procente.
În ierarhia celor mai vândute modele din acest an, scăderile sunt alarmante pentru autoturismele produse în România. Dacia Duster a scăzut cu 24,6%, la 7.680 unităţi (declin de aproape 2.500 unităţi), Logan, scădere de 27%, cu 7.014 unităţi faţă de aproape 10.000 anul trecut, Sandero, scădere de 17,7%, cu 4.373 unităţi, cu 1000 de exemplare mai puţin.
De asemenea, Jogger are un declin de 30 de procente, cu 1.686 de unităţi, iar Spring a ajuns la jumătate din volumul vândut în 2024, cu 1.160 de unităţi.
La modele de import, Toyota Corolla a crescut, la fel şi Skoda Octavia, dar şi Hyundai Tucson, semn că clienţii acestor modele au fost mai puţin influenţaţi de Programul Rabla.