Companiile aeriene au înregistrat o scădere a rezervărilor în săptămânile de după începerea războiului Israelului împotriva Hamas în Fâşia Gaza, iar unele se aşteaptă ca acest lucru să le reducă profiturile viitoare, transmite CNBC.
Potrivit companiei de analiză a călătoriilor ForwardKeys, rezervările de zboruri internaţionale au fost cu 20% sub nivelurile din 2019 în cele trei săptămâni după atacul grupului militant palestinian Hamas împotriva Israelului din 7 octombrie şi cu 5 puncte procentuale sub cele din perioada de trei săptămâni anterioare atacului.
Atacul terorist a ucis aproximativ 1.200 de oameni şi aproximativ 240 au fost luaţi ostatici, declanşând cel mai feroce răspuns israelian pe care l-a văzut vreodată regiunea.
Campania de bombardamente aeriene a Israelului şi ofensiva terestră ulterioară în Gaza au ucis peste 11.000 de oameni, potrivit autorităţilor sanitare de acolo.
În zilele care au urmat atacului, marile companii aeriene au suspendat sau au redus zborurile către Aeroportul Internaţional Ben-Gurion din Tel Aviv din Israel.
Dar cererea de călătorii aeriene către şi dinspre alte ţări şi regiuni a fost de asemenea afectată în mod semnificativ.
În perioada de trei săptămâni înainte de 7 octombrie, emiterea de bilete din Orientul Mijlociu a fost cu 3% sub nivelul din 2019, potrivit datelor ForwardKeys, ilustrând redresarea constantă a sectorului din pandemia de Covid-19.
În schimb, în perioada de trei săptămâni după 7 octombrie, emiterea de bilete din Orientul Mijlociu a fost cu 12% mai mică decât nivelul din 2019, marcând o diferenţă de 9 puncte procentuale. Dar cea mai mare scădere în ceea ce priveşte plecările internaţionale a fost emiterea de bilete de avion din America, care a crescut de fapt cu 6% faţă de nivelurile din 2019 în cele trei săptămâni anterioare atacului Hamas şi a scăzut cu 4% sub aceste niveluri în cele trei săptămâni de după, în total o scădere de 10 puncte procentuale.
Între timp, sosirile internaţionale în Orientul Mijlociu au scăzut cu 26 de puncte procentuale în acel interval de timp, cele mai mari scăderi fiind în Israel, urmat de Arabia Saudită, Iordania şi Liban.
ForwardKeys îşi extrage datele din baza de date de bilete a Asociaţiei pentru Transport Aerian Internaţional, care include transportatori internaţionali importanţi, dar nu companii aeriene cu buget redus, cum ar fi easyJet sau Ryanair .
În Statele Unite, cel puţin o companie aeriană importantă a publicat un avertisment de profit cu privire la război.
La mijlocul lunii octombrie, United Airlines a declarat că combustibilul mai scump pentru avioane şi oprirea zborurilor sale la Tel Aviv din cauza războiului Israel-Hamas îi vor afecta profiturile în ultimele trei luni ale anului. United a avut mai multe servicii către Israel decât oricare dintre companiile aeriene cu sediul în SUA cu legături din Washington, D.C.; Newark, New Jersey; şi San Francisco, reprezentând 2% din capacitatea sa.
Previziunile United pentru trimestrul patru au fost ”sumbre şi mai proaste decât estimările noastre”, a scris Helane Becker, analist al companiei aeriene la TD Cowen, într-o notă, după estimarea câştigurilor transportatorului.
”Având în vedere previziunile că acesta va fi un război lung, ne uităm la capătul inferior al intervalului de prognoză şi presupunem că nu există niciun serviciu până la sfârşitul anului.”
Compania aeriană naţională a Emiratelor Arabe Unite, Etihad Airways, cu sediul în Abu Dhabi, continuă să zboare către Israel. A început să zboare pe ruta Abu Dhabi-Tel Aviv în aprilie 2021, la aproximativ opt luni după semnarea Acordurilor Avraam, care au normalizat relaţiile dintre Israel şi Emiratele Arabe Unite.
”Este un impact. Cererea noastră către Israel este încă acolo. Dar nu este la fel de mare ca în trecut. Continuăm să zburăm, foarte în siguranţă. Urmărim în fiecare zi. Şi sperăm doar să se termine în curând. De dragul tuturor celor implicaţi în acest conflict., Nu vă spun că nu are impact. ... Şi când lucrurile vor reveni la normal, sunt sigur că toată lumea îşi va aminti că Etihad nu a fost condusă doar de profituri””, a spus CEO-ul Etihad Antonoaldo Neves despre războiul Israel-Hamas, vorbind luni cu Dan Murphy de la CNBC, la Dubai Airshow.
Între timp, compania emblematică din Dubai, Emirates Airline, a fost optimistă cu privire la cererea viitoare.
”În ceea ce priveşte afacerea – uite, am fost într-o parte a lumii care a văzut în ultimii 35 de ani o mulţime de probleme geopolitice. Nu voi fi înmulţumit şi nu voi spune că suntem insensibili la probleme, pentru că aceasta este o problemă cu adevărat dificilă de tratat pentru Orientul Mijlociu. Dar în ceea ce priveşte rezervările noastre, acestea rămân robuste””, a declarat Tim Clark, preşedintele Emirates Airline, pentru CNBC.
Clark a subliniat evenimentele viitoare care vor aduce vizitatori în Dubai, cum ar fi summitul climatic COP28 de la începutul lunii decembrie, precum şi Crăciunul şi Anul Nou.
Într-o demonstraţie a optimismului său pe termen lung, Emirates Airline a lansat luni prima afacere majoră a Salonului Aeronautic de la Dubai 2023, cu o comandă pentru 95 de avioane Boeing, la o valoare de 52 de miliarde de dolari.
”În Dubai se întâmplă multe alte lucruri, iar Dubaiul însuşi este un oraş extrem de puternic acum, o metropolă globală, care aduce afaceri. Deci, cu toate acestea, în ciuda dificultăţilor din Orientul Mijlociu în acest moment, cred că vom fi bine”, a spus el.