Prima ramă electrică regională (RE-R) produsă de polonezi intră acum în România, urmând să fie certificată, omologată, autorizată şi pusă în circulaţie de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), scrie Profit.ro.
Compania PESA Bydgoszcz va aduce în premieră naţională, la Oradea, primul tren electric regional RE-R din cele 62 comandate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).
Trenul este în fază avansată de construcţie la fabrica PESA din Polonia, iar pe 22 mai va fi prezentat oficial în România de către preşedintele companiei PESA, Krzysztof Zdziarski.
ARF informa anterior că, în perioada 23 - 25 aprilie 2025, o delegaţie a reprezentanţilor autorităţii s-a deplasat în Polonia, la unitatea de producţie Pesa din oraşul Bydgoszcz, pentru efectuarea recepţiei preliminare aferent contractului privind achiziţia a 62 de rame electrice de scurt parcurs.
''În cadrul acestei deplasări, delegaţii ARF au efectuat o inspecţie vizuală în care au fost prezentate următoarele etape ale producţiei, şi anume: recepţia ramelor boghiurilor, montarea uşilor exterioare, a scaunelor pentru pasageri şi a echipamentelor pe şasiu ale primei rame electrice RE-R1 care va fi expediată în România.
Responsabilii ARF au recepţionat ramele boghiurilor, modelul final, modul de amplasare şi montare al scaunelor şi, totodată, a fost constatată furnizarea tuturor scaunelor necesare echipării acestei rame electrice'', au notat reprezentanţii ARF.
În aceste condiţii, s-a stabilit ca dată estimativă pentru livrarea în România a primei rame electrice regionale ziua de 31 mai 2025, în vederea certificării, omologării şi autorizării şi punerii ei pe piaţă de către ARF.Valoarea totală a proiectului depăşeşte 2,777 miliarde lei (echivalentul a 561,278 milioane de euro), finanţarea fiind asigurată prin Fondul pentru Modernizare (fonduri europene nerambursabile), iar cofinanţarea de la bugetul de stat, după cum urmează: valoarea asigurată din Fondul pentru Modernizare - 2,327 miliarde lei (470,247 milioane de euro); valoarea asigurată de beneficiar - 450,448 milioane de lei (91,031 milioane de euro), din care 438,189 milioane de lei TVA.