Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, a semnat un contract de finanţare în valoare de 500 milioane de euro cu Banca Europeană de Investiţii (BEI).
Împrumutul este destinat construcţiei Autostrăzii A1 Sibiu–Piteşti – cel mai important proiect de infrastructură rutieră al României şi prima autostradă care traversează Munţii Carpaţi.
Cu o lungime totalã de 122 km, Autostrada Sibiu–Piteşti este împãrţitã în cinci secţiuni: Sibiu – Boiţa, Boiţa – Cornetu, Cornetu – Tigveni, Tigveni – Curtea de Argeş şi Curtea de Argeş – Piteşti.
Proiectul face parte din reţeaua centrală de transport transeuropean (TEN-T) şi din Master Planul General de Transport al României. Obiectivele principale ale investiţiei vizeazã: creşterea eficienţei reţelei de transport, reducerea timpilor de cãlãtorie, îmbunãtãţirea siguranţei rutiere şi conectarea mai bunã a regiunilor din România la reţelele europene de transport.
Autostrada va asigura un coridor modern între vestul ţãrii şi Marea Neagrã, sprijinind dezvoltarea economicã şi socialã a comunitãţilor locale şi facilitând transportul de mãrfuri şi persoane în condiţii moderne şi sigure.
„Semnarea acestui contract reprezintã un o nouã dovadã a angajamentului nostru pentru sprijinirea dezvoltãrii regionale şi crearea unei baze solide pentru creşterea competitivitãţii României. Autostrada Sibiu–Piteşti este o prioritate strategicã la nivel naţional şi un proiect de importanţã europeanã, care va stimula investiţiile şi va genera noi locuri de muncã.
Beneficiile se vor resimţi direct în economie şi în viaţa de zi cu zi a cetãţenilor, prin drumuri mai sigure şi conexiuni mai rapide. Parteneriatul cu Banca Europeanã de Investiţii, bazat pe o colaborare de lungã duratã, ne oferã condiţii de finanţare avantajoase şi sprijinul necesar pentru a finaliza acest obiectiv major”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanţelor, potrivit Profit.ro.
Valoarea totalã a proiectului Autostrada Sibiu–Piteşti este estimatã la aproximativ 5,5 miliarde de euro. Finanţarea provine din mai multe surse: fonduri externe nerambursabile prin Programul Operaţional Infrastructurã Mare 2014–2020 şi Programul Transport 2021–2027 (aproximativ 1,83 miliarde euro), bugetul de stat şi împrumuturi acordate de Banca Europeanã de Investiţii (BEI).
Potrivit estimãrilor BEI, valoarea totalã a proiectului, inclusiv TVA, ajunge la 6,716 miliarde euro.
„Aceasta este o investiţie în oameni, siguranţã şi oportunitãţi. Contribuim la realizarea unor cãlãtorii mai rapide, mai sigure şi mai accesibile pentru persoane şi mãrfuri. Proiectul va stimula competitivitatea şi va conecta comunitãţile, demonstrând cã coeziunea europeanã înseamnã prosperitate durabilã şi incluziune socialã”, a subliniat Ioannis Tsakiris, vicepreşedintele BEI.
Continuarea finanţãrii este deja luatã în calcul. Un al doilea contract, în valoare de 500 milioane euro, ar putea fi semnat în prima jumãtate a anului 2026.
Proiectul Autostrãzii Sibiu–Piteşti a început în martie 2020 şi se estimeazã cã va fi finalizat pânã în trimestrul IV al anului 2028. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii coordoneazã întreg procesul, iar implementarea este realizatã de Compania Naţionalã de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Cheltuielile proiectului, echivalente sumelor împrumutului, vor fi incluse în bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii/CNAIR, respectând alocãrile anuale de la bugetul de stat. Ministerul Finanţelor va efectua tragerile din împrumutul BEI, conform contractului de finanţare, iar banii vor fi folosiţi pentru finanţarea deficitului bugetar şi refinanţarea datoriei publice, în conformitate cu legea.
Împrumutul poate fi tras în termen de 3 ani de la semnarea contractului. Acesta poate fi utilizat în maximum 10 tranşe, fiecare de cel puţin 50 milioane euro.
Condiţiile financiare pentru fiecare tranşã (dobândã fixã sau variabilã, maturitate etc.) vor fi stabilite la momentul tragerii, respectând regulile BEI.
Perioada maximã de rambursare este de pânã la 27 de ani pentru rambursarea în mai multe rate sau 16 ani dacã se ramburseazã într-o singurã tranşã.
Anunţul împrumutului BEI a fost fãcut în timpul vizitei în România a vicepreşedinţilor Ioannis Tsakiris şi Robert de Groot, care au discutat cu oficialii români prioritãţile de finanţare pentru investiţii sustenabile şi creştere economicã.
Guvernul a aprobat prin Memorandum, în şedinţa din 4 decembrie 2024, contractarea unei asistenţe financiare rambursabile de la BEI în vederea acoperirii parţiale a finanţării naţionale necesare implementării unor investiţii cuprinse în Programul Transport 2021-2027 şi în Mecanismul pentru Interconectarea Europei.
Asistenţa financiară ce urmează a fi contractată este compusă din mai multe împrumuturi, cu o valoare totală de până la 4,975 miliarde euro.
Proiectele propuse de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, care ar putea face obiectul unor împrumuturi de la BEI, sunt:
- Autostrada A1 Sibiu – Piteşti;
- Autostrada de centură Bucureşti - Sector Centură Nord (km 0+000 – km 52+770);
- Autostrada A3 Transilvania (subsecţiunile Nuşfalău – Suplacu de Barcău, Suplacu de Barcău – Chiribiş, Chiribiş – Biharia, inclusiv Legătură Centură Oradea – Autostrada A3);
- Autostrada A13 Sibiu – Făgăraş;
- Reabilitarea liniei CF Braşov – Simeria, secţiunea Braşov – Sighişoara;
- Modernizarea complexului feroviar Port Constanţa - Palas - Etapele I+II;
- Modernizarea liniei CF Craiova - Drobeta Turnu Severin – Caransebeş;
- Magistrala M4 Gara de Nord - Gara Progresu.
Autostrada Sibiu - Piteşti a beneficiat de finanţare în cadrul Programului Operaţionat Infrastructură Mare 2014-2020 şi este inclus şi în Programul Transport 2021 -2027, iar valoarea alocărilor financiare totale din fonduri externe nerambursabile este de aproximati 9,27 miliarde lei (reprezentând aproximatic 1,83 miliarde euro). Diferenţa, până la concurenţa valorii totale, urmează a fi acoperită de la bugetul de stat.
Valoarea estimată de BEI a proiectului este de aproope 5,5 miliarde euro.cu TVA. Împrumutul în valoare de 500 milioane euro va sprijini autorităţile române în acoperirea contribuţiei necesare de la bugetul de stat, prin finanţarea deficitului bugetului de stat creat sau existent pe parcursul implementării proiectului.
Condiţiile împrumutului
Data limită de tragere a împrumutului, aşa cum a fost convenită luând în considerare inclusiv politica BEI, este de 3 ani de la data semnării contractului de finanţare.
Împrumutul va fi tras în maximum 10 tranşe, fiecare în valoare de cel puţin 50 milioane euro.
Condiţiile financiare aplicabile fiecărei tranşe se vor stabili la momentul tragerii, în funcţie de opţiunea selectată de împrumutat (dobândă fixă/variabilă, maturitate etc.), cu respectarea politicii de finanţare a BEI.
Conform politicii BEI, fiecare tranşă trasă din împrumut este considerată un împrumut distinct, convenindu-se cu banca, la momentul efectuării tragerii, maturitatea, modalitatea de rambursare (una sau mai multe tranşe), perioada de graţie şi tipul şi rata dobânzii (fixă sau variabilă).
Împrumutul urmează a fi acordat pe o perioadă de până la 27 ani, termen valabil pentru opţiunea de rambursare în mai multe rate, respectiv 16 ani în cazul rambursării într-o singură tranşă (bullet).