Presa maghiară: Academia fondată de Hagi umileşte Academia Puskás fondată de Viktor Orbán

Presa maghiară: Academia fondată de Hagi umileşte Academia Puskás fondată de Viktor Orbán

Publicaţia maghiară nepszava.hu relatează pe larg cum Academia de fotbal fondată de Viktor Orbán în localitatea Felcsút nu reuşeşte să demonstreze nimic, în timp ce Academia de fotbal fondată de Gheorghe Hagi, deşi se susţine din bani privaţi, s-a impus în piaţă şi continuă să înregistreze performanţe, arată G4Media.ro

Sub titlul: „Academia lui Gheorghe Hagi umileşte Academia lui Viktor Orbán”, publicaţia maghiară arată că prima reuşeşte minuni fără să aibă la dispoziţie „miliarde din bani publici”, aşa cum are Academia înfiinţata la Felcsút, Ungaria.

„Academia Puskás a devenit una dintre cele mai remarcabile academii de tineret din lume”, declara Lőrinc Mészáros în decembrie anul trecut, la banchetul de recepţie a instituţiei din Felcsút. Preşedintele PFLA, cel mai bogat om din ţară, făcea această apreciere pornind de la faptul că trei dintre studenţii săi sunt şi în echipa naţională. Deşi fondatorul Viktor Orbán a prezis după deschiderea Academiei, în 2005, că 40-50 de maghiari vor juca în curând în primele ligi din Europa, nu s-a întâmplat nimic. Singurul jucător de la Felcsút care a ajuns în Bundesliga este Roland Sallai, scrie nepszava.hu.

Publicaţia maghiară semnalează că între 2011 şi 2023, centrul de pregătire din Felcsút a primit 38,12 miliarde de forinţi numai din subvenţii de la stat. Rezultatul acestei infuzii de fonduri este că, astăzi, în echipele care joacă în Campionatul Naţional (NB1) abia dacă se regăseşte vreun jucător de la Academie.

Potrivit Transfermarkt, un specialist în tranzacţionarea jucătorilor, Felcsút a vândut până în prezent, jucptori pentru suma de 3,3 milioane de euro  (Sallai a fost plătit de mai multe ori), ceea ce înseamnă aproape 1,3 miliarde de forinţi la cursul de schimb de astăzi. În schimb, a cumpărat fotbalişti pentru 3,4 miliarde (8,9 milioane de euro).

Publicaţia maghiară lansează o comparaţie cu Academie lui Gheorghe Hagi, deschisă în 2009 în satul Ovidiu din judeţul Constanţa. În ultimul deceniu şi jumătate, aceasta a vândut fotbalişti pentru 17,6 miliarde de forinţi (45,31 milioane de euro) şi nu funcţionează pe spatele statului, ci pe baza sistemului de pregătire instituit şi al pieţei. Este adevărat că, atunci când cineva îşi riscă averea privată, încearcă să se descurce bine: „Gheorghe Hagi, fondatorul, sportivul în vârstă de 59 de ani, supranumit Maradona al Carpaţilor şi cunoscut în ţara sa drept Regele de către presa sportivă, care şi-a început cariera la Constanţa, unul dintre puţinii care au îmbrăcat tricourile lui Real Madrid şi Barcelona şi 124 de ori jucător al echipei naţionale a României, a înfiinţat instituţia ca întreprindere privată şi o conduce foarte bine de atunci. Potrivit datelor publice, investiţia iniţială a fost de ordinul a 10 milioane de euro”.

Pe lângă averea provenită din cariera sa, Hagi a luat un împrumut de 3,5 milioane de euro şi 665.000 de euro de la Banca Română de Dezvoltare (BRD) în 2010, când a vândut o vilă din Constanţa ambasadei Chinei pentru 4 milioane de euro. Instituţia obţinuse deja un mare succes în 2015, echipele sale de tineret câştigând mai multe titluri şi vânzând jucători la cluburi din Europa de Vest. „Puştii lui Hagi” au primit şansa de a juca la Viitorul Constanţa, fondată de proprietar în 2009, iar clubul a ajuns în vârf de la zero cu o viteză record, câştigând titlul de campioană în 2017 şi Cupa şi Supercupa doi ani mai târziu. În iunie 2021, clubul a fuzionat cu Farul Constanţa, deţinută tot de fostul internaţional Ciprian Marica.

Academia lui Hagi a continuat să crească şi să aibă succes. În prezent, sponsorul principal al academiei este OMV Petrom, cu un contract de sponsorizare anual de 2,4 milioane de euro (934 milioane HUF) semnat în 2020 şi reînnoit în fiecare an de atunci. Această sumă acoperă jumătate din operaţiuni şi arată progresul înregistrat în comparaţie cu 2015. De când a devenit sponsorul principal al OMV, Academia şi-a dublat numărul de copii înscrişi (până la 300), a creat echipe de fotbal feminin, a achiziţionat echipament sportiv şi medical şi a construit un nou teren de antrenament cu gazon artificial. Se intenţionează să se utilizeze în continuare banii de la OMV pentru a creşte numărul de copii şi pentru a îmbunătăţi infrastructura. Deşi cea mai mare bancă comercială din România, Banca Transilvania, precum şi Pepsi, Nike şi MAN, se numără printre sponsorii săi, compania sportivă continuă să se împrumute. La sfârşitul anului 2020, s-a anunţat că a contractat şi un împrumut de 3,5 milioane de euro de la BRD, pentru educaţia postliceală şi funcţionarea unei echipe de fotbal de primă ligă.

Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt