Ministrul Educaţiei, Daniel David, a semnat ordinul privind înfiinţarea Programului naţional pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învăţământul liceal de stat, particular şi confesional.
'Avem acum două variante de planuri-cadru pentru liceu. Varianta standard, aprobată recent, a parcurs un proces lung de consultare şi dezbateri, lăsând în mod deliberat o astfel de perioadă lungă pentru a ne asigura că vocea tuturor este ascultată', a transmis ministrul Educaţiei, potrivit Agerpres.
Potrivit ministrului, a rezultat în final o variantă care, faţă de versiunea aflată în vigoare şi faţă de cea pusă în consultare/dezbatere, include următoarele modificări derivate din consultare/dezbatere:
* accentuează mai bine profilul/specializarea;
* aduce un modul de cultură naţională (readucând gramatica la acest nivel şi istoria românilor/României şi geografia României ca discipline);
* asigură un echilibru mai bun între discipline pentru a forma cele opt (8) competenţe-cheie;
* regândeşte oferta şcolii (care trebuie să includă obligatoriu câteva discipline relevante);
* descentralizează mai mult decizia la nivelul şcolii/elevului.
'Pentru a putea înţelege însă noua viziune este nevoie aici de un mindset nou, prin care să pricepem că descentralizarea la decizia elevilor/şcolii nu înseamnă eliminare de ore - acolo unde se doreşte, orele în plus pot fi obţinute din curriculum flexibil, printr-un act educaţional de calitate care să convingă elevii şi şcoala. Cei care ar fi dorit, totuşi, să se pună accentul pe alte aspecte au acum, prin semnarea ordinului de ministru privind înfiinţarea Programului naţional pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învăţământul liceal, varianta unei personalizări la nivel de unitate şcolară', a susţinut ministrul Educaţiei şi Cercetării.
Daniel David a spus că aceştia sunt primii paşi în reforma curriculară la nivel de liceu, următorii paşi presupunând: noi programe, manuale noi, formarea profesorilor.
'Vom avea echipe mixte de profesori din preuniversitar, universitar şi specialişti ai Academiei Române, care, urmând modele curriculare din ţări la care ne raportăm prin prisma performanţei educaţionale, trebuie să propună conţinuturi mai relevante şi mai aerisite, relaţionând pregătirea preuniversitară cu cea universitară. Până la 25% din timpul alocat unei discipline va trebui folosit pentru consolidare, activităţi remediale şi de utilizare a competenţelor în viaţa cotidiană. Anticipez finalizarea lor în luna noiembrie 2025', a declarat David.
Acesta a susţinut că pornind de la noile programe vor fi regândite manualele, combinând abordările clasice cu cele digitale (inclusiv cu resurse online, gaming), în funcţie şi de specificul disciplinei, licitaţia pentru acestea urmând a avea loc în luna decembrie 2025.
David a amintit că formarea continuă a profesorilor în predarea noului model curricular va începe cu luna ianuarie 2026.
'Dacă implementăm programatic aceste noi modele curriculare şi procesele asociate, atunci: prima generaţie (clasa a IX-a) va beneficia de această reformă educaţională din anul şcolar 2026 - 2027, urmând apoi să se introducă gradual la nivel liceal în următorii ani. Ne aşteptăm la rezultate educaţionale semnificativ mai bune, naţionale şi internaţionale, care să se reflecte în performanţă/progres/reducerea analfabetismului funcţional şi a abandonului şcolar, nu mai târziu de 5 ani', a conchis ministrul.