Anul trecut a fost un an greu pentru brandurile de maşini electrice din România, cu o scădere de aproape 40% a pieţei. Mihai Bordeanu, directorul Dacia România, descrie situaţia ca un „mini-colaps”. În 2025, programul Rabla Plus şi subvenţia vor fi esenţiale. „Cu 5.000 de euro nu a funcţionat, este clar”, afirmă oficialul Dacia.
„Piaţa auto electrică din România este într-un mini-colaps, cu o scădere de 40%. Dacia Spring a avut mai puţine înmatriculări faţă de 2023, dar rămâne liderul pieţei. Important este că modelul facelift al Spring a avut în ultimele luni o creştere de 40% a comenzilor faţă de 2023,” spune Mihai Bordeanu, director general Dacia.
„Am avansat în 2022 şi 2023 în domeniul electrificării, iar în 2024 am făcut un pas înapoi,” a adăugat Bordeanu, referindu-se la piaţa auto electrică. El a subliniat că programul Rabla trebuie să ţină cont de numărul mare de maşini vechi care ajung în România şi de faptul că se casază prea puţine dintre ele.
În 2023, s-au înmatriculat 15.000 de maşini electrice, în timp ce anul trecut numărul acestora a scăzut sub 10.000.
Declinul pieţei electrice din România a fost cauzat de reducerea subvenţiei Rabla Plus, de la 10.000 la 5.100 de euro. Pentru Rabla 2025, nu a fost stabilită încă subvenţia, însă reprezentanţii industriei auto sugerează o creştere la aproximativ 7.500 de euro.
„Discuţiile despre Rabla Plus sunt încă în desfăşurare. Nu ştim dacă subvenţia va creşte cu 500, 1.000 sau 2.000 de euro,” a adăugat Bordeanu, subliniind importanţa unui anunţ rapid. „Clienţii aşteaptă să ştie cât mai curând ce se întâmplă,” a adăugat oficialul Dacia.
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat că este posibilă creşterea ecotichetului pentru maşinile electrice din cadrul Rabla, dar nu a precizat valoarea exactă. Fechet a spus că decizia va depinde de susţinerea politică şi va fi luată după consultări cu ministrul Finanţelor şi premierul. De asemenea, a lăsat să se înţeleagă că maşinile diesel ar putea fi excluse din programul Rabla Clasic 2025.
Preţul ridicat al maşinilor electrice rămâne o barieră pentru mulţi clienţi români, iar vânzările depind mult de subvenţiile Rabla Plus. În timp ce unele state europene au renunţat sau au redus subvenţiile pentru electrice, consensul este că piaţa trebuie sprijinită.
Dacia a lansat Spring restilizată în primăvara lui 2024. În România, conform datelor APIA, s-au vândut anul trecut aproape 3.300 maşini Dacia Spring. Al doilea cel mai bine vândut model full electric a fost de la Tesla (Model 3, cu peste 1.600 de exemplare).