Datele unui sondaj recent arată că aproape 1 din 5 elevi de liceu din Statele Unite spun că au avut sau cunosc pe cineva care a avut o relaţie romantică cu inteligenţa artificială, relatează Profit.ro.
42% dintre elevii chestionaţi spun că ei sau cineva cunoscut au folosit inteligenţa artificială pentru companie.
Sondajul a fost realizat de Centrul pentru Democraţie şi Tehnologie (CDT), o organizaţie non-profit care susţine drepturile şi libertăţile civile, precum şi utilizarea responsabilă a datelor şi tehnologiei.
CDT a efectuat cercetarea în rândul a aproximativ 800 de profesori din şcoli publice, de la clasa a VI-a până la a XII-a, 1.000 de elevi de la clasele a IX-a până la a XII-a şi 1.000 de părinţi.
Marea majoritate - 86% dintre elevi, 85% dintre educatori şi 75% dintre părinţi - spun că au folosit inteligenţa artificială în ultimul an şcolar.
Elizabeth Laird de la CDT, una dintre autoarele raportului, spune că sondajele au arătat nişte corelaţii puternice.
Printre acestea: „Cu cât un elev raportează mai multe moduri în care şcoala sa foloseşte inteligenţa artificială, cu atât este mai probabil să raporteze lucruri precum «Cunosc pe cineva care consideră inteligenţa artificială drept prieten», «Cunosc pe cineva care consideră inteligenţa artificială drept partener romantic».”
Laird spune că sondajele au descoperit niveluri mai ridicate de utilizare a inteligenţei artificiale (A.I.) în şcoli - definite ca şapte până la zece utilizări legate de şcoală pentru profesori şi patru până la şase pentru elevi - corelează cu o expunere crescută la încălcări de date, interacţiuni tulburătoare între elevi şi A.I. şi deepfake-uri generate de A.I. sau videoclipuri sau fotografii manipulate care pot fi folosite pentru a hărţui sexual şi a intimida elevii.
„Această tehnologie este un nou vector pentru hărţuirea sexuală şi intimidarea, care erau probleme de lungă durată [şi înainte de utilizarea pe scară largă a A.I.]”, spune Laird, „şi aceasta a devenit o nouă modalitate de a exacerba acest lucru”.
Conform raportului, 28% dintre profesorii care utilizează A.I. pentru multe sarcini legate de şcoală spun că şcoala lor a experimentat o încălcare a confidenţialităţii datelor la scară largă, comparativ cu 18% dintre profesorii care nu utilizează A.I. sau o utilizează doar pentru câteva sarcini.
Laird, care a lucrat anterior ca responsabil cu confidenţialitatea datelor pentru agenţia de educaţie de stat din Washington DC, spune că ea crede că, cu cât şcolile partajează mai multe date cu sistemele A.I., cu atât riscă mai mult o încălcare a confidenţialităţii datelor.
„Sistemele de inteligenţă artificială preiau o mulţime de date, dar şi ele transmit o mulţime de informaţii”, spune ea. „Acest lucru contribuie la această conexiune”.
Profesorii cu niveluri mai ridicate de utilizare a inteligenţei artificiale în şcoală au fost, de asemenea, mai predispuşi să raporteze că un sistem de inteligenţă artificială pe care îl foloseau la ore nu a funcţionat conform aşteptărilor.
Aceşti profesori au fost, de asemenea, mai predispuşi să raporteze că utilizarea inteligenţei artificiale a afectat încrederea comunităţii în şcoli. De exemplu, Laird spune că şcolile folosesc frecvent software bazat pe inteligenţă artificială pentru a monitoriza activitatea pe dispozitivele furnizate de şcoală, ceea ce duce în unele cazuri la alarme false şi chiar la arestări ale elevilor. Ea spune că acest lucru este îngrijorător în special pentru elevii care nu îşi permit propriile computere personale.
„Aşadar, dacă eşti o persoană care are un dispozitiv personal şi nu trebuie să folosească un dispozitiv dat de şcoală, îţi poţi permite, practic, să-ţi păstrezi documentele şi mesajele private”, spune Laird.
Elevii care frecventează şcoli care utilizează mult inteligenţa artificială au fost, de asemenea, mai predispuşi să raporteze că ei sau un prieten au folosit inteligenţa artificială pentru sprijin în sănătatea mintală, ca tovarăş, ca o modalitate de a evada din realitate şi de a avea o relaţie romantică.
Când elevii au raportat că au avut conversaţii cu sisteme de inteligenţă artificială din motive personale şi nu pentru teme, 31% au spus că au folosit un dispozitiv sau un software furnizat de şcoala lor.
„Cred că elevii ar trebui să ştie că nu vorbesc de fapt cu o persoană. Vorbesc cu un instrument, iar aceste instrumente au limitări cunoscute”, spune Laird. „Cercetările noastre sugerează că alfabetizarea şi instruirea în domeniul inteligenţei artificiale pe care o primesc elevii sunt elementare în sensul cel mai limitat”.
Laird spune că elevii şi educatorii adesea nu primesc instruire sau îndrumare care să îi ajute să navigheze prin provocările mai complexe asociate cu tehnologia.
De exemplu, doar 11% dintre profesorii chestionaţi au declarat că au primit instruire cu privire la modul de a reacţiona dacă suspectează că utilizarea A.I. de către un elev este în detrimentul bunăstării lor.
Educatorii care utilizează frecvent A.I. au fost mai predispuşi să spună că tehnologia le îmbunătăţeşte predarea, le economiseşte timp şi oferă învăţare individualizată elevilor, dar elevii din şcolile în care utilizarea A.I. este predominantă au raportat niveluri mai ridicate de îngrijorare cu privire la tehnologie, inclusiv faptul că îi face să se simtă mai puţin conectaţi cu profesorii lor.
„Ceea ce auzim de la elevi este că, deşi poate exista o valoare în acest lucru, există şi unele consecinţe negative care vin odată cu el”, spune Laird. „Şi dacă vrem să ne dăm seama de beneficiile A.I., trebuie să fim cu adevărat atenţi la ceea ce ne spun elevii.”