Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Cseke Attila, a anunţat, joi, într-o conferinţă de presă, eliminarea unor tarife plătite de cetăţeni pentru obţinerea de documente cadastrale, precum extrasul de carte funciară pentru informare, atunci când solicitantul este însuşi proprietarul imobilului.
Proiectul de modificare a ordinului cu privire la tarife va fi pus în transparenţă decizională în aceste zile de către Autoritatea Naţională pentru Cadastru şi Publicitatea Imobiliară (ANCPI), informează Agerpres.
'Acest proiect de ordin va parcurge procedura de transparenţă decizională şi cel târziu din 10 aprilie, odată ce se finalizează această procedură şi se emite ordinul directorului general a ANCPI, pentru solicitările care se vor face la ghişeu, aceste tarife vor fi eliminate. (...) Statul este pentru cetăţean, nu cetăţeanul pentru stat. Serviciile publice trebuie să fie servicii oferite în mod gratuit, nu servicii care sunt activităţi generatoare de profit. Astăzi, dacă solicităm un extras de carte funciară, această cerere şi eliberare de extract de carte funciară pentru informare este supusă unui tarif, deşi vorbim despre o instituţie publică, despre o autoritate a statului care funcţionează din bani publici, iar funcţionarul public care ne acordă sau ne eliberează acest extract de carte funciară, la fel, este plătit din fonduri publice', a declarat Cseke Attila în conferinţa de presă.
În prezent, acest tarif pentru extrasul de carte funciară pentru informare este de 20 de lei (online) şi 25 de lei (la ghişeu). Şi anual, din acest tarif, se adună aproape 60 de milioane de lei, a adăugat ministrul Dezvoltării.
El a menţionat că trei tarife percepute de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară din fiecare judeţ vor fi eliminate.
În primul rând este vorba despre tariful pentru obţinerea extrasului de carte funciară pentru informare, atunci când solicitantul este însuşi proprietarul imobilului.
'Un extras de carte funciară pentru informare este necesar pentru eliberarea autorizaţiei de construire, pentru înfiinţarea unei societăţi comerciale, pentru încheierea unui ante-contract de vânzare-cumpărare, pentru reînnoirea cărţii de identitate, pentru a putea depune dosare, accesarea fondurilor disponibile în cadrul diverselor programe guvernamentale, 'Noua casă' sau 'Casa verde fotovoltaică'', a explicat ministrul Dezvoltării.
'Termenul de implementare este maxim 10 aprilie (...). Pentru implementarea online, unde este nevoie de o modificare a aplicaţiei informatice, termenul este puţin mai lung. Evident, ne vom strădui ca el să fie scurtat cât mai mult posibil, undeva în mai-iunie să fie aplicabilă această scutire şi pentru online', a subliniat el.
Al doilea tarif propus a fi eliminat este pentru obţinerea extrasului de plan cadastral, când solicitantul este proprietarul imobilului şi nu altcineva. Taxa este, în prezent, de 15 lei atât la ghişeu, cât şi online.
A treia taxă care va fi scoasă este legată de serviciul de primă înregistrare la recepţie cadastrală şi înfiinţare de carte funciară.
Ministrul Dezvoltării a transmis autorităţilor locale că ANCPI acordă acces gratuit la date din sistemul de cadastru al României.