Programul Rabla din 2025 ia o direcţie total neaşteptată, prin reducerea şi mai mare a bugetului alocat maşinilor electrice, relevă datele analizate de Profit.ro.
Situaţia actuală are drept cauză micşorarea valorii tichetelor, de la 7.500 de euro, la aproximativ 3.700 de euro, diminuare care a făcut neatractiv programul, în pofida avertismentelor transmise de industria auto.
Din bugetul de 120 de milioane de lei alocat în cele din urmă de Ministerul Mediului, până acum s-au consumat 85 de milioane, iar ritmul de depunere a dosarelor s-a redus aproape de zero, fiind înregistrate până în acest moment 4.845 de dosare.
Banii rămaşi sunt aproximativ 34 de milioane de lei, dar AFM transmite că va majora bugetul pentru achiziţia de vehicule termice şi hibride cu mai mult, respectiv 45 de milioane de lei.
„În contextul cererii ridicate pentru achiziţia de autovehicule noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC), motociclete şi autovehicule cu sistem de propulsie hibrid, AFM a decis redirecţionarea a 45 de milioane de lei către această categorie de autovehicule, prin diminuarea bugetului alocat autovehiculelor electrice”.
Noua sesiune Rabla va începe pe 6 noiembrie, ora 10.00, şi va fi deschisă până pe 15 decembrie, ora 23.59.
AFM spune că sesiunea pentru maşini electrice rămâne deschisă „în limita bugetului disponibil”, dar un calcul simplu arată că nu mai există bani. AFM face însă referire la „sume rezervate”.
„Dorim să oferim o nouă şansă celor care nu au reuşit să se înscrie în prima etapă. O parte din fondurile alocate autovehiculelor electrice rămase neutilizate, precum şi sumele rezervate pentru care nu s-au finalizat paşii procedurali conform ghidului de finanţare, vor fi puse la dispoziţie pentru noi înscrieri. Astfel, 45 de milioane de lei sunt transferate către componenta clasică a programului – pentru autovehicule pe benzină sau hibride – pentru ca mai mulţi români să poată beneficia de sprijin pentru achiziţia unei maşini noi, mai puţin poluante” a transmis Florin Bănică, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu.
Fondurile Rabla pentru maşini termice şi hibride s-a epuizat în doar 13 minute, în ziua în care a fost deschisă procedura de înscriere.
AFM a anunţat în urmă cu câteva zile că a aprobat un număr total de 8.486 ecotichete în valoare de 107.708.000 de lei, în urma cererilor depuse în cadrul Programului Rabla pentru persoane fizice.
Acestea reprezintă doar 70% din cererile depuse până la acel moment, ceea ce înseamnă că au fost respinse aproximativ o treime din dosare, în primul an în care persoanele fizice au fost puse să completeze singure cererea de finanţare împreună cu actele necesare, lucruri care până acum erau făcute prin intermediul unui dealer.
Potrivit unor informaţii din sistemul de aprobare al AFM, dosarele respinse au avut una sau mai multe probleme legate de actele care erau cerute, dar sistemul nu le-a permis să remedieze până acum problemele semnalate, pentru că dosarele au fost blocate pe toată perioada verificării. „Au fost mii de dosare blocate, pentru că sistemul nu permite adăugarea de acte la dosare până la aprobarea sau respingerea calupurilor de cereri”, a declarat pentru Profit.ro o persoană familiarizată cu sistemul, care a dorit să rămână anonimă.
În total, până în ziua anunţului AFM, s-au depus 11.993 de dosare, dintre care 7.298 pe motoare termice şi 4.695 pe electrice şi PHEV.
Anunţul AFM include o listă de 3.824 de dosare aprobate pe motoare termice, adică puţin mai mult de jumătate din cele depuse, la care se adaugă şi 2.191 pe motorizări hibride. În total, cele 6.015 tichete ce vor fi acordate pentru motoare termice şi hibride reprezintă circa 50% din cererile depuse, respectiv 45% din cererile aprobate.
Pe secţiunea cea mai sensibilă, cea electrificată, care încă nu şi-a epuizat fondurile, maşinile PHEV acoperă doar 725 de cereri aprobate, adică un simbolic 8,5%, iar maşinile complet electrice, care ar fi trebuit să fie preocuparea principală a acestui program finanţat de Ministerul Mediului prin AFM, nu însumează decât 1.746 de cereri aprobate, adică 37% din cererile depuse pe secţiunea de motoare electrice (BEV şi PHEV) şi doar 14,5% din totalul dosarelor de finanţare depuse.






