Portul Constanţa se pregăteşte de supra-solicitare, adică peste 27 de milioane de tone de mărfuri ucrainene care ar urma să treacă prin ţara noastră începând din această vară. Cele mai multe vor fi cereale. România e principala poartă a Ucrainei spre Europa.
Rusia a anunţat că iese din acordul cerealier cu Ucraina, care permitea transportul mărfurilor prin Marea Neagră. Situaţia de anul acesta va fi mult mai complicată decât cea din vara lui 2022, spun operatorii portuari români: şi noi avem, ca ţară, zeci de milioane de tone de mărfuri de exportat.
Sunt zeci de tiruri pe autostrada spre Constanţa, care stau înşirate într-o coloană de mai mulţi kilometri, aşteptând să intre în port. Coada durează câteva zile. Administraţia portuară şi operatorii privaţi au investit mulţi bani în ultimul an pentru a reduce timpii de aşteptare. Dar autorităţile şi analiştii ştiu că există anumite limitări greu de depăşit.
Doar că Portul Constanţa poate opera maximum 25 de milioane de tone de mărfuri. În acest context, operatorii au convenit cu institutiile statului să mai înlăture din barierele administrative, digitalizându-le. Portul este guvernat după principii economice, iar fiecare greşeală poate să-i coste pe operatori foarte mulţi bani.