Guvernul va începe lupta împotriva unor postări de pe TikTok şi Facebook. Primul test în următoarele zile

Guvernul va începe lupta împotriva unor postări de pe TikTok şi Facebook. Primul test în următoarele zile

Ordonanţa de urgenţă aflată în pregătire la Guvern, care urmăreşte să oprească propagarea de conţinut apreciat ca fiind fals, ilegal sau manipulator pe internet, va permite unor instituţii ale statului să ceară eliminarea unor postări de exemplu pe TikTok sau Facebook apreciate ca fiind dezinformări online, campanii denigratoare sau având un conţinut manipulator.

Vor fi vizate inclusiv acele postări apreciate ca fiind create cu ajutorul inteligenţei artificiale.

Decizia de blocare a conţinutului va putea fi contestată în instanţă, anunţă ANCOM.

Din mesajul autorităţilor rezultă că viitorul sistem de eliminare a unor postări este deja agreat cu reprezentanţii reţelelor sociale.

Astfel, primul test va fi pe 27 martie, când autoritatea va derula un exerciţiu, împreună cu reţelele sociale şi restul de instituţii abilitate, pentru a simula situaţii reale legate de alegeri.

Anterior a fost anunţat că reprezentanţii mai multor instituţii lucrează la un proiect de ordonanţă de urgenţă care urmăreşte să oprească propagarea de conţinut apreciat ca fiind fals, ilegal sau manipulator pe internet.

În urmă cu 3 ani, Profit.ro a anunţat în premieră planul autorităţilor de a crea o anumită platformă cu unele concepţii scandaloase.

Draftul de OUG prevede că ANCOM şi alte instituţii numite ”relevante” pot cere furnizorilor de internet să blocheze accesul la pagini online cu astfel de conţinut. Deciziile acestor instituţii pot fi contestate în instanţă.arată G4Media.

Proiectul de OUG este discutat cu Comisia Europeană pentru a elimina suspiciunea că se poate transforma într-un instrument de cenzură a conţinutului care nu convine guvernului.

Ordonanţa de urgenţă ar urma să fie adoptată în următoarele două săptămâni, astfel încât să fie în vigoare înainte de începerea campaniei electorale, era relatat.

Care sunt autorităţile care vor avea puterea de a le cere furnizorilor de internet oprirea accesului utilizatorilor la conţinutul ilegal, potrivit draftului consultat de G4Media: Autoritatea Electorală Permanentă, Birourile Electorale, Consiliul Naţional al Audiovizualului, Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, Ministerul Afacerilor Externe, Inspectoratul General al Poliţiei Române, Direcţia Generală de Protecţie Internă, Autoritatea Naţională pentru Supravegherea Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, Ministerul Apărării Naţionale, Direcţia Generală de Informaţii a Apărării, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Ministerul Economiei, Parchetul General.

Cum este definit conţinutul ilegal, potrivit draftului de OUG:

a) incitare la ură sau violenţă;
b) discurs de ură şi discriminare;
c) activităţi desfăşurate de actori statali sau non-statali care utilizează tehnologiile informaţionale pentru a influenţa, perturba sau submina procesele democratice ori securitatea naţională;
d) distribuirea sau publicarea de conţinut, inclusiv într-o manieră artificială sau automată, cu scopul de a manipula opinia publică, a crea confuzie sau a influenţa comportamentele şi deciziile persoanelor sau grupurilor de persoane şi care pot afecta valorile, drepturile şi libertăţile prevăzute la art. 1 alin. (1);

e) distribuirea în mediul online de conţinut de tip imagine, video sau audio, manipulat sau generat cu ajutorul inteligenţei artificiale sau a altor programe specializate, care induc în scop manipulator ideea veridicităţii pe baza asemănării considerabile cu persoane, obiecte, locuri sau alte entităţi ori evenimente existente, fără a indica, în mod direct sau indirect, faptul că acestea reprezintă ipostaze imaginare şi că trebuie tratate ca un pamflet;
f) diseminarea de informaţii şi materiale publicitare politice cu nerespectarea cerinţelor legale, inclusiv într-o manieră artificială sau automată;
g) diseminarea de elemente de conţinut care reprezintă faptă penală;
h) apologia comiterii sau incitarea la comiterea unei fapte penale;
i) colectarea de informaţii prin folosirea de tactici, tehnici şi proceduri înşelătoare, distribuirea de malware sau alte acţiuni care au drept scop afectarea confidenţialităţii, integrităţii, disponibilităţii, autenticităţii şi nonrepudierii informaţiilor în format electronic ale resurselor şi serviciilor publice sau private în spaţiul cibernetic.

Ce atribuţii vor avea autorităţile pentru a stopa acest tip de conţinut

Ele pot emite ordine de eliminare a respectivului conţinut. Dacă site-urile, platformele sau reţelele sociale nu elimină conţinutul respectiv, atunci ANCOM poate dispune, prin decizie, blocarea funcţionalităţii unui domeniu «.ro» sau a accesului utilizatorilor unui serviciu de comunicaţii electronice furnizat pe teritoriul României la respectivul conţinut.

Proiectul de OUG prevede că deciziile instituţiilor pot fi atacate imediat în instanţă, în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti. Important: proiectul prevede că atacarea în instanţă nu suspendă executarea deciziei luate de ANCOM.

Proiectul prevede sancţiuni pentru furnizorii de internet care nu aplică decizia de restricţionare a accesului la conţinutul considerat ilegal. Amenda va fi de 50.000 de lei/zi în primele trei zile şi creşte la 100.000 de lei/zi după trei zile.

Proiectul prevede că are ca scop protejarea ”valorilor supreme ale Constituţiei, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului consacrate în Constituţie, în convenţiile şi tratatele internaţionale la care România este parte”.

Afla mai multe despretolontanprofit
Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt