Viitorul guvern al Germaniei speră să revitalizeze consumul intern.
Aceasta pentru a relansa creşterea ce a stagnat în ultima perioadă într-o economie care, susţinută de exporturi, a fost timp de decenii „motorul economic” al Uniunii Europene, arată Reuters.
Friedrich Merz, viitorul cancelar conservator care va guverna alături de social-democraţii de centru-stânga (SPD), a anunţat politici precum reduceri de taxe şi creşterea salariului minim, scrie Hotnews.ro.
El speră că aceste măsuri vor creşte puterea de cumpărare şi vor sprijini cererea internă.
Însă economiştii, grupurile din domeniul comerţului cu amănuntul şi experţii în comportamentul consumatorului pun sub semnul întrebării dacă acestea vor fi suficiente pentru a-i convinge pe germani – deja printre cei mai mari economisitori din lume – să spargă puşculiţele şi să cheltuie.
„Mă îndoiesc că vom vedea cu adevărat o revigorare accentuată a consumului anul acesta”, a declarat Carsten Brzeski, director global pentru macroeconomie la ING, pentru Reuters.
Îngrijorări că economia Germaniei se va contracta pentru al treilea an la rând
Analiştii amintesc că, întrucât se luptă de mult timp cu scăderea competitivităţii, eforturile Germaniei de a-şi reduce dependenţa de exporturi preced haosul comercial declanşat de administraţia lui Donald Trump.
În pofida acestor eforturi, consumul intern a stagnat în Germania din 2023, iar rata de economisire a gospodăriilor a ajuns anul trecut la 20%, pe fondul incertitudinii politice – peste media UE de 15%.
Pentru a evita un al treilea an consecutiv de contracţie economică în 2025, economiştii sunt de acord că stimularea consumului în cea mai mare economie a Europei este esenţială.
„Privind lucrurile foarte simplu, poţi spune: OK, scade cererea pentru bunurile noastre de export, deci trebuie să ne concentrăm mai mult pe cererea internă, adică pe investiţii şi consum”, a declarat Cyrus de la Rubia, economist-şef la Hamburg Commercial Bank AG, pentru Reuters.
Asociaţia Germană a Comercianţilor cu Amănuntul (HDE) a amintit într-un comunicat că noua coaliţie a lui Friedrich Merz a convenit să reducă impozitul pe venit pentru gospodăriile cu venituri medii şi mici, ceea ce ar putea stimula consumul. „Totuşi, nu ne aşteptăm la o redresare semnificativă”, a subliniat HDE.
Ce măsuri a pregătit viitorul guvern
Guvernul german va scuti de impozit orele suplimentare şi va oferi beneficii fiscale celor care muncesc şi după vârsta de pensionare. Salariul minim este aşteptat să crească la 15 euro pe oră, iar TVA-ul aplicat alimentelor în restaurante va fi redus la 7%, de la 19% cât este în prezent.
Totuşi, Deutsche Bank a afirmat că aceste „diverse cadouri fiscale” vor oferi doar un remediu limitat, pe termen scurt.
De la anunţarea măsurilor, coaliţia lui Merz a început să se certe în privinţa conţinutului acordului, viitorul cancelar avertizând că reducerile de taxe vor avea loc doar dacă va exista suficient spaţiu în buget.
În plus, aceste măsuri ar putea necesita timp pentru a schimba obiceiurile gospodăriilor, afirmă Salomon Fiedler, economist la Berenberg.
„Se pare că consumatorii germani au nevoie de un impuls mai degrabă psihologic: o reformă politică sau un progres în politici publice”, adaugă Brzeski.
În ciuda unui val de împrumuturi anunţat de Merz după alegeri pentru a susţine diferite proiecte de anvergură, optimismul consumatorilor general a rămas, în general, neschimbat, iar o piaţă a muncii în răcire i-a determinat pe oameni să fie mai rezervaţi.
Consumul suferă în Germania şi dintr-un alt motiv
Pe lângă reţinerea de a cheltui, consumatorii germani sunt din ce în ce mai conştienţi de impactul lor asupra mediului.
În inima Berlinului se află Kleiderei, un labirint de rafturi cu haine din aproape toate deceniile şi stilurile imaginabile, pe care clienţii le pot împrumuta în schimbul unei taxe lunare – ca într-o „bibliotecă de haine”.
„Modelul nostru înseamnă încetinirea consumului şi crearea unei comunităţi reale”, a declarat Lena Schroeder, directoarea Kleiderei, pentru Reuters, menţionând că lanţul deţine acum cinci magazine fizice în Germania. „Când clienţii ne vizitează, pot atinge şi simţi hainele, luând decizii mai conştiente despre ce împrumută”, a adăugat ea.
Kleiderei include doar haine purtate deja în colecţia sa de 60.000 de piese, reparându-le pentru a le menţine calitatea.
Pe măsură ce brandurile de modă rapidă precum Shein şi Temu se extind, influenceri din reţelele sociale promovează un consum mai responsabil faţă de mediu.
Proiectul „să-i facem pe consumatorii germani să cheltuie din nou”
„Reclamele de la TV sau radio vor mereu să cumpărăm mai mult… dar, de fapt, nu avem nevoie de toate astea”, afirmă Lisa Monaco, fondatoarea blogului Nachhaltig4Future. „Avem deja un exces din toate – nu e bine pentru nimeni”, subliniază aceasta.
„Influencerii au devenit noii gardieni ai atenţiei consumatorilor, mai ales pentru generaţiile tinere”, a declarat pentru Reuters Barbara Engels, economist senior la Institutul IW. „Luxul a ieşit din modă, valorile sunt cele care contează acum”, a mai spus ea.
Această tendinţă pare să continue. Aproape 60% dintre germani au raportat că consumă într-un mod sustenabil într-o anumită măsură, iar 71% au spus că şi-ar dori să facă mai mult în acest sens, potrivit unui studiu din 2023 realizat de Development Engagement Lab.
„Proiectul ‘să-i facem pe consumatorii germani să cheltuie din nou’ nu va fi unul uşor şi va necesita răbdare şi rezilienţă”, a conchis Brzeski.