Pentru generaţiile mai tinere, obiectivele financiare, cum ar fi cumpărarea unei case şi economisirea pentru pensie, pot părea imposibil de atins.
În mod obişnuit, atunci când oamenii se află pe un teren precar din punct de vedere economic, îşi reduc cheltuielile. Dar, din ce în ce mai mult, generaţiile tinere fac contrariul, gândindu-se că viitorul lor financiar este condamnat indiferent de situaţie. Datoriile mai mari ale studenţilor, creşterea costului vieţii şi schimbările de pe piaţa muncii au făcut mai dificilă atingerea obiectivelor financiare, cum ar fi cumpărarea unei case sau economisirea pentru pensie, transmite Bloomberg.
Ca atare, aproximativ 27% dintre americani recunosc că „cheltuiesc în mod fatal” pentru a face faţă preocupărilor legate de economie şi de afacerile externe, potrivit Credit Karma, o companie de finanţe personale. Iar ratele sunt şi mai mari în rândul milenialilor şi al generaţiei Z, de 43% şi, respectiv, 35%, scrie Adevărul.
În timp ce cheltuielile pot capta spiritul economic al zilei, obiceiul nu este deloc nou. Stephen Wu, profesor de economie la Hamilton College din Clinton, New York, a publicat în 2004 un studiu în care scria că cei care consideră că norocul şi alţi factori externi joacă un rol semnificativ în succesul lor financiar sunt mai puţin predispuşi să economisească.
El susţine că sentimentele de fatalism şi obiceiurile de cheltuieli contraintuitive au devenit mai frecvente în ultimii ani, în special după pandemie şi Marea Recesiune. Atunci oamenii au început să realizeze că „o mare parte din succesele şi eşecurile lor nu sunt sub controlul lor”, a spus Wu.
Modul în care generaţiile mai tinere reuşesc să facă achiziţii importante poate fi determinat, de asemenea, de sprijinul sporit al părinţilor. Având în vedere că aproape jumătate dintre tineri locuiesc acasă, unii dintre ei folosesc venitul disponibil suplimentar pentru a se răsfăţa. Poate fi uşor să crezi că şi acest lucru este rezonabil atunci când reţelele de socializare sunt pline de imagini cu tineri care fac risipă de bani pe mese fastuoase, vacanţe şi produse de firmă.
Achiziţiile costisitoare pot părea nepotrivite, dar dacă o persoană a renunţat la visul unei vieţi suburbane cu copii, nu este neapărat cazul, a declarat Maria Melchor, o creatoare de conţinut în vârstă de 27 de ani, axată pe educaţia financiară pentru Generaţia Z.
Într-un TikTok cu peste 1,8 milioane de vizualizări, absolventa de la Yale spune că, atunci când persoanele mai în vârstă întreabă cum îşi permit tinerii lucruri pe care nu şi le cumpără niciodată pentru ei înşişi, ea spune că este pentru că nu îşi permit nimic altceva.